Kontakta vården på nätet

Min Vård

Innehållet gäller Dalarna

Min vård är Region Dalarnas app där du kan komma i kontakt med vården digitalt. Här finns tre digitala mottagningar: Min Vård Läkare, Min Vård Psykologisk behandling och Min Vård Psykiatri. På dessa mottagningar kan du själv boka tid med läkare, samtalsbehandlare eller sjuksköterska inom specialistvårdspsykiatrin.

Appen min vård som den ser ut i en mobiltelefon

Min Vård Läkare

Precis som på din ordinarie vårdcentral kan vi hjälpa dig med en rad olika sjukdomar och besvär. Är du akut sjuk bör du ringa 112.

Läkarbesök
Vi kan hjälpa dig med de lindriga besvär som inte kräver regelbunden kontakt med din ordinarie vårdcentral. Till exempel allergi, förkylning, hosta, hudbesvär, preventivmedel, magbesvär, migrän och ögoninflammation. Du som förälder kan söka vård för sjukt barn samt intyg för vård av barn.

Enklare sjukintyg kan utfärdas. Förlängning av sjukskrivning ska göras av din behandlande läkare. Sök fysisk vård om du är orolig för prickar eller om du varit med om något trauma, till exempel ramlat. Lista över symtom:

Allergi och Astma, till exempel matallergi, pollenallergi, pälsdjursallergi

Övre luftvägsbesvär, till exempel bihålebesvär, halsont, hosta och feber.

Virus eller bakterier, till exempel borrelia, besvär från halsen, influensa, vinterkräksjuka, urinvägsinfektion eller ögoninflammation.

Hudbesvär, till exempel hudförändringar, akne, herpes, psoriasis, insektsbett, eksem och andra utslag.

Magbesvär, till exempel diarré, förstoppning, illamående, kräkningar, magknip, gallbesvär, sura uppstötningar och halsbränna. 

Allmänna hälsofrågor såsom sömnsvårigheter, munsår, nageltrång, migrän och annan huvudvärk.

Kortare sjukintyg

Vanliga barnsymtom, till exempel feber, astma, eksem, vattkoppor, bett och utslag. Vårdnadshavare kan söka vård för barn som är under 13 år.

Ungdomsmottagning, till exempel lättare ångest och oro, stress, sömnproblem, lättare depression, psykosociala besvär, identitetsfrågor, sex och relationsfrågor.

Du som är mellan 13- 24 år kan också använda appen Ung i Dalarna

Hur söker jag vård för mitt barn?

Som förälder kan du via Min vård söka vård för barn som är under 13 år. Du gör på samma sätt som när du bokar ett besök åt dig själv, men efter att du valt en tid kryssar du i rutan "Jag är ombud". Ett fält visas där du kan skriva in patientens (ditt barns) personnummer, samt beskriva ditt barns besvär. Då vet vi att tiden gäller ditt barn. Du kan också söka intyg för vård av sjukt barn.

Är barnet över 13 år behöver barnet själv ha tillgång till BankID eller Freja eID för att boka en tid.

För barn upp till 20 år är ett videosamtal på Min vård kostnadsfritt.

Boka tid

Börja med att ladda hem Min vård-appen på din telefon eller surfplatta via Google Play eller i AppStore. Du kan även boka tid på dator. Du behöver BankID eller Freja eID för att kunna använda Min Vård. Se nedan hur du skaffar Freja eID

Boka tid via smartphone eller surfplatta

Om du använder Min vård på en smartphone eller surfplatta bokar du tid i appen genom att logga in med ditt mobila BankID. Välj mottagning och boka sedan en ledig tid som passar dig. Du får en mejlbekräftelse samt ett sms att din tid är bokad.

Boka tid via dator

Om du använder Min vård på en dator bokar du tid på webbplatsen, länk till webbplatsen: https://se.visibacare.com/dalarna/Dagen innan mötet får du en första påminnelse och en timme innan mötet ska äga rum får du ytterligare en påminnelse.

Du kan omboka eller avboka ditt videosamtal inom 24 timmar innan den bokade tiden. Vid uteblivet besök tas en avgift på 300 kronor ut.

Skaffa Freja eID Plus

Freja eID Plus är en kostnadsfri statligt godkänd e-legitimation som även går att använda som fysisk legitimation. Kravet är att man har en giltig svensk ID-handling eller svenskt pass. E-legitimationen är kostnadsfri.

  • Ladda ner appen ”Freja eID”
  • Registrera e-post och välj PIN
  • Lägg till ID-handling/pass och ta ID-foto med appen
  • Följ instruktioner för ID-kontroll
  • Besök ett ATG-ombud

Registrera/kom igång med Freja eID

Vad är Freja eID?

Så här gör du när du går till besök i appen Min Vård

Så här gör du när du loggar in med Bank ID

Vad kostar det?

Läkarbesök kostar 100 kr.

Besöket är kostnadsfritt för personer över 85 år och personer under 20 år.

En faktura skickas till din folkbokföringsadress. Frikort och högkostnadsskydd gäller, läs mer om högkostnadsskydd på 1177 Vid avbokning senare än 24 timmar innan utsatt tid debiteras avgift på 300 kr + fakturaavgift 50 kr. Detta gäller även patienter som är över 85 år och under 20 år samt patienter med frikort.

Ungdomsmottagningsbesök är kostnadsfria för dig som är mellan 13-24 år.

Intyg kostar enligt särskild taxa. Gäller även barn/ungdomar under 20 år och personer över 85 år.

Recept och remiss

Recept
Du kan få recept på läkemedel precis som på din ordinarie vårdcentral. Du kan hämta ut ditt recept på valfritt apotek i Sverige.

Vårdgivare på Min vård skriver inte ut narkotikaklassade läkemedel.

Remiss
Du får en remiss till vidare vård om vårdgivaren bedömer att det finns ett behov. Din remiss skickas digitalt via journalsystemet.

Journal

Din patientjournal förs precis som vid ett fysiskt besök hos vården. Du kan läsa din journal på 1177 under e-tjänster, läs mer om e-tjänster på 1177

Vilka läkare arbetar på Min vård Läkare

Läkarna som du träffar i ett videomöte har många års erfarenhet från primärvården. De arbetar både med videomöten och även på fysiska vårdcentraler i Region Dalarna. All vårdpersonal har utbildats för att på bästa möjliga sätt kunna hjälpa dig via ett videomöte.

Min Vård Psykologisk behandling

Är du i behov av psykologisk behandling och rådgivning? Våra samtalsbehandlare kan hjälpa dig som är 18 år eller äldre med bedömning, rådgivning och psykologisk behandling av olika besvär. Det kan till exempel handla om att du är nedstämd eller deprimerad, känner stress/utmattningssymtom, oro eller ångest, har sömnsvårigheter eller är i kris.

Vi erbjuder behandling med videobesök (25 min) i kombination med textbaserade program, t ex för:

  • Depression, oro eller ångest. 
  • Stressrelaterad ohälsa.
  • Sömnbesvär. 
  • Alkoholproblem.

Vi erbjuder också kortare rådgivande kontakter med fokus på beteendeförändring, t.ex. att komma igång med hälsosamma levnadsvanor i syfte att förbättra din hälsa.

Det är inte lämpligt att söka vård hos oss om du:

  • Står på väntelista till bedömning/behandling på din vårdcentral eller inom psykiatrin.
  • Behöver hjälp med sjukskrivning eller remiss för neuropsykiatrisk utredning inom psykiatrin.
  • Har tankar på att begå självmord.

Sök istället vård på din vårdcentral eller i psykiatrin. Vid akuta besvär tveka inte att ringa psykiatrins akutmottagning som är öppen dygnet runt: 0225-49 44 00 

Hur bokar jag en tid?

  • Ladda hem appen Min Vård om du inte redan har den, eller besök webbsidan https://se.visibacare.com/dalarna/
  • Leta upp mottagningen ”Min Vård Psykologisk behandling"
  • Boka ditt besök
  • Du får ett sms med datum och tid för besöket samt instruktioner för att ansluta. Du kan välja att ansluta via appen eller på dator.

Vad kostar ett besök i Min Vård Psykologisk behandling?

  • Ett besök kostar 100 kr. Högkostnadsskydd gäller. Annan taxa tas ut vid intyg.
  • Besök är gratis för personer över 85 år och personer under 20 år.
  • Vid avbokning senare än 24 timmar innan utsatt tid debiteras avgift på 300 kr + fakturaavgift 50 kr. Detta gäller även patienter som är över 85 år och under 20 år samt patienter med frikort.

Min Vård Psykiatri

Min Vård Psykiatri är ett komplement till övriga öppenvårdsmottagningar för vuxna i Dalarna inom specialistpsykiatrisk vård. Vi vänder oss sig till dig som är vuxen och vill ha hela din vård hos specialistpsykiatrin via digitala vårdmöten, oavsett vart i länet du bor. I Min Vård Psykiatri kan du träffa läkare och sjuksköterskor. 

Mottagningen vänder sig till dig som har någon eller några av följande diagnoser:

  • Bipolär sjukdom
  • Svår depression
  • ADHD och som behandlas med läkemedel

Vi tar också emot dig som misstänker att du har en svår depression eller bipolär sjukdom.

Om du misstänker att du kan ha en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning så bör du kontakta en fysisk mottagning för bedömning av insatser, likaså om du är i behov av fysiska möten inom psykiatrin.

Hur bokar jag en tid?

  • Ladda hem appen Min Vård om du inte redan har den, eller besök webbsidan https://se.visibacare.com/dalarna/
  • Leta upp mottagningen ”Min Vård Psykiatri"
  • Boka ditt besök:

Nybesök - för dig som inte har kontakt med psykiatrin sedan tidigare. Återbesök - för dig som har en pågående kontakt med psykiatrin.

  • Du får ett sms med datum och tid för besöket samt instruktioner för att ansluta. Du kan välja att ansluta via appen eller på dator.

Du kan även komma i kontakt med oss via remiss från din nuvarande mottagning.

Är du osäker på om det är hos psykiatrin du ska ha din vård så kan du fylla i en egen vårdbegäran via 1177.se

Vad kostar ett besök i Min Vård Psykiatri?

Besök hos sjuksköterska kostar 150 kronor. Besök hos läkare kostar 350 kr. Högkostnadsskydd gäller. Annan taxa tas ut vid intyg.

Besök är gratis för personer över 85 år och person under 20 år.

Vid avbokning senare än 24 timmar innan utsatt tid debiteras avgift på 300 kr + fakturaavgift 50 kr. Detta gäller även patienter som är över 85 år och under 20 år samt patienter med frikort.

Mer information om Min Vård Psykiatri på 1177.se

 

Säkerhet Min Vård

All kommunikation och lagring av uppgifter på Min vård sker i krypterad form. Båda parters identitet verifieras med e-legitimation, patient med BankID och vårdgivare med SITHS-kort.

Tekniskt stöd för Min vård

Appen Min vård finns tillgänglig på:

  • Iphone och Ipad:  iOS v.8.0 eller senare
  • Smartphones och läsplattor: Android (v.4.4 eller senare)
  • Dator med webbkamera (Firefox eller Chrome webbläsare).

Du behöver ett BankID/mobilt BankID för att logga in, samt god internetuppkoppling.

Bandbreddstest
Innan samtalet kan du göra ett bandbreddstest via http://www.bredbandskollen.se/ så att du vet att du har bra uppkoppling. Du behöver minst 5MB, men helst 10MB eller mer för optimal kvalitet. 

Om du har synpunkter eller klagomål

Om du har synpunkter, förslag eller klagomål kan du vända dig till oss på Min vård, vardcentral.minvard@ltdalarna.se , med en så utförlig förklaring som möjligt om varför du är missnöjd så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt.

Du kan även vända dig direkt till Patientnämnden. Patientnämnden är en fristående, opartisk instans reglerad enligt lag. Patientnämnden hjälper till att reda ut dina problem genom kontakter med din vårdgivare. Patientnämnden kan informera dig om dina rättigheter som vårdtagare. Läs mer om Patientnämnden

Läs mer om hur du gör om du inte är nöjd med vården på 1177, där finns informationen på fler språk.

Till toppen av sidan