Hörcentral Falun

Falu lasarett

Visa pÄ kartaVÀgbeskrivning

Telefonnummer
Telefontider
DagÖppettiderKommentarer
MĂ„ndag08.00–09.30
Tisdag08.00–09.30
Onsdag08.00–09.30
Torsdag08.00–09.30
Fredag08.00–09.30
LördagStÀngt
SöndagStÀngt
Texttelefon

Besöksadress:
Falu lasarett
LĂ€n, kommun:
Dalarnas lÀn, Falun
Postadress:
Falu lasarett, 791 82 Falun
Webbplats:
https://www.regiondalarna.se/

Till oss kan du vÀnda dig om du har en hörselskada och behöver prova hörapparat. Vi utför hörselmÀtning för att bedöma ditt behov av hjÀlpmedel/rehabilitering. Vid behov fÄr du prova hörapparat och/eller andra typer av hörseltekniska hjÀlpmedel.

Vi har mottagning för hörapparatservice i BorlÀnge, Falun och Mora.


Du som Àr 20 Är eller Àldre behöver ingen remiss för att komma till oss. Du kan skicka in en egen vÄrdbegÀran.


Vi jobbar Àven med diagnostik som underlag för diagnos pÄ uppdrag av öron-, nÀs- och halslÀkare.

Driftsform: Region

Kontakta oss gÀrna via vÄra e-tjÀnster ovan. DÀr kan du bestÀlla en tid, av- eller omboka tid, skicka ett meddelande eller stÀlla en frÄga.

Om du behöver service eller reparation av din hörapparat kan du bestÀlla en tid till vÄr servicemottagning (ej drop-in). Du kan Àven skicka in din trasiga hörapparat för reparation. I normalfallet returneras hörapparaten inom tvÄ veckor. Paketera den noga sÄ att den inte skadas i posthanteringen och skicka till:
Hörcentralen
Skomakargatan 22
781 70 BorlÀnge

Du kan ocksÄ kontakta oss via telefon. Just nu Àr det mÄnga som ringer till oss och vissa dagar har vi svÄrt att hinna ringa tillbaka till alla. Vi ber om överseende med detta.

Telefon: 010-249 21 29, kl. 08:00-09:30 helgfria vardagar. Du kan tala in ett meddelande för att lÀmna Äterbud dygnet runt.

Du som inte Àr patient pÄ hörcentralen i dagslÀget, men önskar boka besök för första behovsbedömning gÀllande hörapparater eller annat hörhjÀlpmedel, ska först skicka in en Egen vÄrdbegÀran.

Om du tycker att du hör sÀmre kan det vara en god idé att börja med att kontrollera om det beror pÄ vaxpropp i örat. Det kan du fÄ hjÀlp med pÄ din vÄrdcentral.

Broschyrer

Serviceinformation hörapparat (pdf)

  • Avtryck av hörselgĂ„ng och ytteröra. Avgjutningen utgör sedan den fĂ€rdiga badproppen som anvĂ€nds nĂ€r det av medicinska skĂ€l Ă€r viktigt att inte fĂ„ vatten i örat vid bad.

  • Hörselundersökning och samtal om behov av tekniska, medicinska eller psykosociala rehabiliteringsinsatser.

    Information om olika typer av hörapparater och samtal om vilken modell som bÀst kompenserar din hörselnedsÀttning.

  • Blankett Egen vĂ„rdbegĂ€ran

    Du kan ocksÄ göra en Egen vÄrdbegÀran via 1177 VÄrdguidens e-tjÀnster: 
    Logga in med e-legitimation alternativt lösenord och SMS.

  • Formgjutna hörselskydd till privatperson kan endast bestĂ€llas via handlĂ€ggare pĂ„ Arbetsförmedlingen eller FörsĂ€kringskassan. För övriga förfrĂ„gningar kopplade till rehabiliteringsĂ€renden eller förskrivning av vĂ„rdpersonal, kontakta hörcentralen.

    Formgjutna hörselskydd Àr personligt tillverkade hörselskydd. De tillverkas efter avtryck av hörselgÄng och ytteröra. Det finns möjlighet att vÀlja olika filter till hörselskydden för att fÄ en dÀmpning av ljudet som Àr lagom stor för den miljö dÀr de ska anvÀndas.

    Hörcentralerna i Dalarna Àr ÄterförsÀljare Ät Bellman & Symfon som tillverkar individuella hörselskydd för musik och buller. För information om utbud se Bellman & Symfons hemsida www.bellman.se.

  • Utprovning, anpassning och förskrivning av hörapparat.
    Information, utprovning och förskrivning av övriga hörseltekniska hjÀlpmedel.

  • Hörapparatverkstad finns vid Hörcentralerna i BorlĂ€nge, Mora och Falun. HörselvĂ„rdstekniker servar och reparerar hörapparater.

  • Kvalitet Ă€r viktigt för oss pĂ„ Hörcentralen och vi deltar dĂ€rför i Hörselbrons kvalitetsregister för hörselrehabilitering som Ă€r ett rikstĂ€ckande kvalitetsregister. Det innebĂ€r att du som provat hörapparat inom nĂ„gra mĂ„nader kommer att fĂ„ en enkĂ€t via posten som vi uppmanar dig att besvara.

    Vi vill gÀrna fÄ Äterkoppling pÄ hur du som patient upplevt kontakten och bemötandet hos oss pÄ hörcentralen. Vi vill ocksÄ veta vilken nytta du har av din/a hörapparat/er. Det hjÀlper oss att fortsÀtta utveckla vÄr verksamhet.

  • Servicebesök till audionom, för justering av ljud i hörapparat och avtryckstagning för ny öroninsats.

    AnvĂ€nd formulĂ€ret ”LĂ€mna meddelande/kontakta mig” i 1177 e-tjĂ€nster för att boka en tid.

  • Telefonnummer för Ă„terbud: 010-249 21 29, följ instruktionen. Återbudstelefonen Ă€r öppen dygnet runt.

Till toppen av sidan