OM COVID-19 – CORONAVIRUS

Tips och råd om mat efter covid-19

Innehållet gäller Blekinge

För den som har varit sjuk i covid-19 kan det vara svårt att orka laga mat. Man kan känna sig trött, orkeslös och utan aptit. Man kan också ha sämre lukt- och smaksinne. Här delar Region Blekinges dietister med sig av sina råd för återhämtning.

En man sitter vid ett bord och tittar ut genom fönstret.
  • Ät regelbundet och ofta under dagen. Flera mindre måltider kan vara lättare att äta än få och stora måltider. En bra fördelning är frukost, lunch, middag samt två till tre mellanmål.
  • Kall mat kan passa bättre än varm mat om man inte har så bra aptit, speciellt på sommaren.
  • Mjuk och flytande mat kan vara lättare att äta än det som måste tuggas. Glass kan vara ett alternativ.
  • Ät något proteinrikt till varje måltid, exempelvis kvarg, yoghurt, ost, keso, ägg, fiskrätter eller kyckling- eller köttpålägg.

Be om hjälp att handla mat. Bra mat att ha hemma är livsmedel som har lång hållbarhet i frys och skafferi.

Tips på mat att ha hemma

I frysen

Färdiga rätter, frysta pannkakor, köttbullar, fiskpinnar, glass, mjukt skivat bröd, bär och grönsaker.

I skafferiet

Flingor, gryn, müsli och vällingpulver. Pasta, ris och nudlar. Knäckebröd, skorpor, digestivekex, frön, nötter och torkad frukt. Konserver med exempelvis soppa, tonfisk, makrill, fiskbullar eller grönsaker. Pulversoppa.

Frukost eller mellanmål

  • Mjölk, fil, yoghurt, kvarg/kesella och keso.
  • Flingor, müsli eller välling. Gröt på exempelvis havregryn, mannagryn eller risgryn.
  • Ägg, kokt eller stekt, äggröra, omelett, färdiga pannkakor, crepes.
  • Ost, kaviar, makrill i tomatsås, tonfiskröra, leverpastej, nötsmör, dessertost.
  • Köttpålägg, kalvsylta, korv, skivad lax, majonnässallad.
  • Smoothies, glassdrinkar, blåbärs- eller nyponsoppa, kräm.
  • Frukt och bär, antingen färsk, fryst eller konserverad.
  • Turkisk eller grekisk yoghurt. Yoghurt med hög fetthalt, exempelvis drömyoggi med 5 procent fett.
  • Ostkaka, chokladpudding, fromage, glass, sorbet.
  • Frön, nötter, torkad frukt, oliver.

Lunch och middag

  • Färdiga rätter, exempelvis köttbullar, fiskgratäng, fiskbullar och korv.
  • Omelett med stuvning.
  • Pajer och piroger.
  • Pastarätter som lasagne, ravioli, tortellini.
  • Soppa, antingen konserv eller kylvara. Pulversoppa berikad med mjölk och grädde.

Tips vid smak- och luktförändringar

  • Kall mat kan vara lättare att äta än varm. 
  • Mjuk och flytande mat kan vara lättare att äta än mat som du måste tugga.
  • Mat med neutral smak kan vara lättare att äta, exempelvis potatismos, omelett, bröd, kex och gröt.
  • Välj hellre kokt än stekt mat.
  • Välj proteinkällor som kyckling, fisk, ägg, quorn eller bönor om du tycker rött kött smakar illa. Färsrätter brukar fungera bättre än helt kött.
  • Prova något sött tillbehör som exempelvis lingonsylt, äppelmos eller gelé. 
  • Använd mer eller mindre tillbehör till maten, exempelvis sås, sky, gräddfil eller ketchup. 

Hälsosamma matvanor bidrar till att minska risken att bli sjuk och när du äter bra bygger du upp ditt immunförsvar. Det finns inte någon specifik mat som skyddar dig från covid-19, men bra matvanor generellt ger dig bättre chans att hålla dig frisk. 

Information om hälsosamma levnadsvanor och kostråd

Till toppen av sidan