Smärtbehandlingar och rehabilitering

Fysisk träning efter hjärtinfarkt

Innehållet gäller Blekinge

När du har haft en hjärtinfarkt är fysisk träning en viktig del i din behandling. Det är bra att påbörja träningen så snart som möjligt, gärna inom 1-2 veckor efter din hjärtinfarkt.

Att börja träna är inte farligt om du tar hänsyn till kroppens signaler som till exempel bröstsmärta eller yrsel och illamående. Det är faktiskt tvärtom, din kropp behöver träning för att återhämta sig från infarkten. Med regelbunden träning på rätt nivå mår du bättre, förbättrar din fysiska kapacitet, minskar risk för återinläggning på sjukhus och risk för att dö i förtid.

Efter en hjärtinfarkt rekommenderas du att träna din kondition och styrka regelbundet. Dessutom bör du vara fysiskt aktiv i vardagliga situationer och undvika att sitta stilla längre stunder. 

Vid styrketräning behöver musklerna bli trötta för att träningen ska ge effekt. Vid styrketräning går det bra att använda träningsmaskiner, fria vikter (hantlar/skivstång) eller att träna med den egna kroppen som motstånd.

Varje träningstillfälle ska innehålla 8-10 övningar för kroppens större muskler. Gör varje övning 10-15 gånger och upprepa hela programmet (eller varje övning för sig) 1-3 gånger under ditt träningspass.

Du rekommenderas att träna styrka 2-3 gånger per vecka.

Oavsett ålder och fysisk kapacitet har vardagsaktivitet positiva effekter för din allmänna hälsa. Utnyttja vardagliga situationer och minska ditt stillasittande genom att till exempel stå upp när du pratar i telefonen, promenera till och från arbetet eller ta trappan istället för hissen. För dig som är över 65 år rekommenderas även balansträning, som till exempel att gå på ojämnt underlag.

Det finns många positiva effekter av att träna, såväl psykiska som fysiska. Läs mer om motion och rörelse.

Till toppen av sidan