Hälseneinflammation

Att få ont i hälsenan är vanligt, särskilt i samband med fysisk aktivitet som löpning eller hopp. Smärtan kan till exempel komma om du har tränat på ett annat sätt än du brukar, eller när du har tränat lite hårdare än tidigare.

Själva inflammationen som finns i början håller sällan i sig längre än en vecka. Ibland kan besvären finnas kvar under en längre tid. De allra flesta blir bättre med behandling. Risken att senan ska gå av ökar inte för att du har ont i den.

Du kan också få ont i hälsenan när du blir äldre och har gått mer än vanligt, eller om du har olämpliga och ostadiga skor. Risken för besvär ökar om du är överviktig.

Läs även om hälsporre.

Symtom

Om du har besvär med hälseneinflammation är det vanligt att det gör ont. Du kan också känna dig stel i hälsenan, fotleden och vaden. Ibland får du också en svullen knöl på hälsenan, några centimeter ovanför hälen.

Behandling

En fysioterapeut, som även kallas sjukgymnast, kan hjälpa till med bland annat övningar för ökad rörlighet och styrka.

För att undvika långvariga besvär är det viktigt att göra något åt dem så tidigt som möjligt. Du ska undvika att överbelasta senan, och bör till exempel låta bli att löpträna tills besvären har gått över. Receptfria värktabletter kan hjälpa mot smärtan.

Du kan också tänka på att använda stadiga och bra skor. För att avlasta senan i det akuta skedet kan du placera ett inlägg under hälen i skorna.

Om du har svåra besvär, och inte har blivit hjälpt av fysioterapi, kan du behöva opereras. Efter en sådan operation brukar det krävas intensiv träning under minst ett halvår innan du blir bra.

När ska jag söka vård?

Om du misstänker att du har hälseneinflammation och inte blir bättre på en vecka, kan du kontakta din vårdcentral eller en fysioterapeut.

Du kan alltid ringa och få sjukvårdsrådgivning på telefonnummer 1177.

 
Senast uppdaterad:
2015-12-03
Redaktör:

Ernesto Martinez, 1177 Vårdguiden

Granskare:

Rikard Viberg, läkare, specialist i allmänmedicin, Stockholm