Hälseneinflammation

Allmänt

Att man får ont i hälsenan är vanligt, särskilt i samband med fysisk aktivitet som löpning eller hopp. Smärtan kan komma om man har tränat på ett annat sätt än man brukar, eller när man har tränat hårdare än tidigare. Det är också vanligt att man får ont i hälsenan när man blir äldre och har gått mer än vanligt, eller om man har olämpliga och ostadiga skor. Risken för besvär ökar om man är överviktig.

Själva inflammationen håller sällan i sig längre än i en vecka, men ibland kan besvären finnas kvar under en längre tid. 

Risken att senan ska gå av ökar inte för att man har ont i den och med behandling blir de allra flesta bättre.

Symtom

När man har besvär med hälseneinflammation är det vanligt att det gör ont och att man känner sig stel i hälsenan, hälen och vaden. Ibland känner man också en svullen knöl på hälsenan, några centimeter ovanför hälen.

Behandling

För att undvika långvariga besvär är det viktigt att göra något åt dem så tidigt som möjligt. Man ska undvika att överbelasta senan, till exempel bör man låta bli att löpträna tills besvären har gått över. Receptfria värktabletter eller smärtstillande gel kan hjälpa mot smärtan. Man kan också tänka på att använda stadiga och bra skor. För att avlasta senan i det akuta skedet kan man placera ett inlägg under hälen i skorna.

En sjukgymnast kan hjälpa till med bland annat övningar för ökad rörlighet och styrka.

Om man har svåra besvär och inte har blivit hjälpt av sjukgymnastik, kan man behöva opereras. Efter en sådan operation brukar det krävas intensiv träning under minst ett halvår innan man blir bra.

När ska man söka vård?

Om man misstänker att man har hälseneinflammation och inte blir bättre på en vecka, kan man kontakta sin vårdcentral eller en sjukgymnast.

Man kan alltid ringa sjukvårdsrådgivningen för råd.

Senast uppdaterad:
2012-04-02
Skribent:

Rikard Viberg, läkare, specialist i allmänmedicin, Stockholm.

Redaktör:

Ellinor Lundmark, 1177 Vårdguiden