Träningsgrupp 90+

Skriv ut (ca 2 sidor)
Foto på en äldre kvinna som tränar armarna. I bakgrunden syns en person som sitter i en träningsmaskin.

Det är aldrig för sent att börja träna. Det går att behålla en hög livskvalitet även högt upp i åren. Det har en träningsgrupp med personer i åldern 90-plus visat med besked. Den sociala samvaron i träningsgruppen tillsammans med träning gör även att de äldres vardag påverkas positivt. Man bryter ensamheten - här står mötet med människan i centrum.

Skriv ut

De äldsta människorna i vårt samhälle blir lätt bortglömda. När man är 90 har man inte så många vänner kvar. Så tänkte Göran Murvall, distriktsläkare i Nacka, och bjöd i mars 2011 in 18 personer över 90 år till gratis gymträning på Sickla Hälsocenter. 16 av dem kom.

– Vid den första träffen fikade vi tillsammans och de äldre fick bekanta sig med gymmets utrustning, berättar Göran Murvall som leder träningen en förmiddag i veckan. De flesta hade aldrig varit på ett gym.

Tanken var att på något sätt förena friskvård med primärvård. Många äldre vill inte gå till ett vanligt gym, därför har Sickla Hälsocenter en egen träningslokal. Gymmets fokus ligger på avkoppling och samvaro mellan människor. Motion ska vara roligt!

Träna muskelstyrka

Träna muskelstyrka

– Det är lårmusklerna som tappar mest i styrka när vi blir äldre, säger Göran Murvall, som tidigare arbetat som gymnastik- och idrottslärare. De snabba, korta muskelfibrerna försvinner när de inte används. Muskelförlusten blir påtaglig och risken för både fallolyckor och en rad folksjukdomar ökar. Kvinnor är ofta mer utsatta eftersom de har mindre muskelmassa och skörare skelett än män.

Stavgång och promenader i all ära – men det ger mer uthållighet än styrka och vi behöver bägge delarna.

Fäll ihop

För balansen

För balansen

Senare års forskning har visat att styrkan och explosiviteten i musklerna har blivit lite bortglömd. Det är de snabba muskelfibrerna vi behöver när vi är på väg att tappa balansen och snabbt måste reagera. För att träna de snabba fibrerna måste vi träna med högre belastning än vad vi får med stavgång och promenader. Därför tränar 90-plusgruppen mest muskelstyrka och balans.

– Att ha stabilitet kring höftlederna är också viktigt för att undvika frakturer. Detta tränar vi, förutom i de ordinarie gymapparaterna, även med balansplattor och pilatesbollar.

Fäll ihop

Positiva förebilder

Positiva förebilder

Nu är det drygt ett år sedan gruppen startade. Alla lever, endast några enstaka har lämnat gruppen och några har tillkommit. Genomsnittsåldern är 93 år.

– Vi behöver positiva föredömen, menar Göran Murvall. För oss som närmar oss pensionsåldern är det viktigt att se att det går att behålla en hög livskvalitet även högt upp i åren. Det har mina 90-plussare visat med besked.

– Dom är så himla härliga och vi har så kul tillsammans – det viktigaste med all fysisk träning.

Fäll ihop
Skriv ut (ca 2 sidor)
Publicerad:
2013-07-05
Skribent och redaktör:

Margareta Rindforth Gillgren, 1177 Vårdguiden

Granskare:

Göran Murvall, specialistläkare i allmänmedicin, Sickla Hälsocenter

Fotograf:

Marc Femenia