Gör din egen hälsoplan

Skriv ut (ca 2 sidor)

Det kan vara lättare än du tror att byta en dålig vana mot en bra. När du väl bestämt dig för att göra en förändring kan det vara bra att sätta upp enkla och tydliga mål. Ett sätt kan vara att upprätta ett avtal med dig själv - att göra din egen hälsoplan.

Skriv ut

Vanor och livsstil går att ändra, men det kräver oftast motivation. Om du vill ändra på något så kan du börja med att ställa några frågor till dig själv. Hur viktig är min hälsa för mig? Vad är mitt mål? Vilka förändringar behöver jag göra för att ta mig dit? Även små förändringar kan ge stora effekter för hälsan.

Vad vill du ändra på?

Vad vill du ändra på?

Nästa steg är att analysera och planera hur förändringen ska gå till. Vad är viktigast för dig att ändra på? Vilken vana orsakar mest problem? Vilka vanor trivs du med och vill behålla? Sätt upp ett mål som du själv tror att du kan klara av.

Pröva sedan att föreställa dig att du har lyckats med ditt mål, känn efter hur det känns. Om du vill gå ner i vikt kan du till exempel föreställa dig att du kommer i dina favoritjeans som länge legat i garderoben. Förändringen för att nå målet kan vara att sluta äta kaffebröd och godis på vardagarna eller att gå minst en halvtimme varje dag.

Kanske väljer du i stället att satsa på sömnen och komma i säng en viss tid på vardagkvällarna för att minska stresskänslan och må bättre. Kanske vill du sluta röka eller  dricka mindre alkohol,.

Om du inte känner dig helt frisk eller vet att du har någon sjukdom bör du rådgöra med din läkare innan du sätter i gång. Kanske kan du få hjälp att göra ett hälsotest.

Fäll ihop

Gör en hälsoplan

Gör en hälsoplan

Som stöd för förändringen kan du göra en handlingsplan, din egen hälsoplan. Öppna Hälsoplan - det är en pdf-fil som du kan fylla i med ditt mål och det sätt du väljer för att nå dit. Glöm inte start- och måldatum och en belöning som du vill ge dig själv när du har uppnått ditt mål. Skriv sedan ut dokumentet.

Skriv avtal med dig själv

När du har fyllt i planen och bestämt dig för att göra en förändring kan du underteckna planen med din namnteckning. Du har nu ingått ett avtal med dig själv, en överenskommelse som är minst lika viktig att hålla som de saker du kommer överens om med andra. Förtroendet för dig själv är viktigt. Tanken att du gör en förändring för att du är värd en god hälsa  är i sig bra för ditt självförtroende, och ökar dina chanser att lyckas med din förändring.

Sätt upp hälsoplanen där den syns

Sätt sedan upp din hälsoplan där du ser den varje dag. Kanske på kylskåpet eller någon annanstans där du ofta passerar? Din plan kan vara en hjälp för att sätta gränser och påminna dig om dina mål dag efter dag. När du gör annorlunda under en längre tid blir det nya till slut också en vana som du kan både leva och trivas med.

Fäll ihop

Njut av ditt mål - hitta ett nytt

Njut av ditt mål - hitta ett nytt

När du uppnått ditt mål, glöm inte att njuta av att du nått dit. Ge dig själv belöningen och gläd dig åt din förändrade situation. Fundera över vad som gått bra och mindre bra och vad du tror att det beror på. Att reflektera över vad du lärt dig kan göra att du förstår dig själv bättre, och lättare kan göra fler förändringar om du skulle vilja.

Försök att hålla fast vid den nya vanan. Kanske är du redo för att gå vidare ett steg? En god vana kan leda till ytterligare en. Om du vill kan du fylla i en ny hälsoplan.

Värdefulla erfarenheter

Om du av någon anledning var tvungen att avbryta innan du gick i mål - ge inte upp. Vad hände och varför? Försök att se det som värdefulla erfarenheter och ett steg på vägen. Du kan skriva ut en ny hälsoplan med nya datum och försöka igen.

Fäll ihop
Skriv ut (ca 2 sidor)
Senast uppdaterad:
2015-05-06
Redaktör:

Emma Holmér

Granskare:

Mai-Lis Hellénius, professor Karolinska Institutet, överläkare vid livsstilsmottagningen, Hjärtkliniken, Karolinska Universitetssjukhuset, Stockholm