Gör din egen hälsoplan

Skriv ut (ca 2 sidor)

Det kan vara lättare än du tror att byta en dålig vana mot en god. När du väl bestämt dig för att göra en förändring kan det vara bra att sätta upp enkla och tydliga mål. Ett sätt kan vara att upprätta ett avtal med dig själv - att göra din egen hälsoplan.

Skriv ut

Det är lättast att förändra vanor och livsstil i små steg. Om du vill ändra på något så kan du börja med att ställa några frågor till dig själv. Hur viktig är min hälsa för mig? Vad kan jag vinna på en förändring? Hur beslutsam är jag?

Vad vill du ändra på?

Vad vill du ändra på?

Nästa steg är förändringen. Vad är viktigast för dig att ändra på? Vilken vana orsakar mest problem? Vilken vana vill du absolut behålla? Sätt gärna upp ett mål för vad du vill åstadkomma. Var snäll mot dig själv och sätt upp mål som du lätt kan klara av. Ett mål kan till exempel vara att komma i favoritjeansen som legat i garderoben sedan en tid. Förändringen för att nå målet kan vara att sluta äta kaffebröd och godis på vardagarna eller att gå minst en halvtimme varje dag. Kanske väljer du i stället att satsa på sömnen och komma i säng en viss tid på vardagkvällarna för att minska stresskänslan och må bättre. Kanske vill du dra ner på alkoholkonsumtionen, kanske vill du rent av sluta röka.

Om du inte känner dig helt frisk eller vet att du har någon sjukdom bör du rådgöra med din läkare innan du sätter i gång. Kanske kan du få hjälp att göra ett hälsotest.

Fäll ihop

Gör en hälsoplan

Gör en hälsoplan

Du kan göra en handlingsplan som stöd för förändringen. En hälsoplan, helt enkelt. Öppna Hälsoplan - det är en pdf-fil som du kan fylla i med ditt mål och det sätt du väljer för att nå dit. Glöm inte start- och måldatum och en belöning som du vill ge dig själv. Skriv sedan ut dokumentet.

Skriv avtal med dig själv

När du väl bestämt dig för en förändring är det viktigt att du bekräftar din vilja genom att underteckna planen med din namnteckning. Det är ett avtal du skriver med dig själv, en överenskommelse som är minst lika viktig att hålla som när du kommer överens med andra om något. Förtroendet för dig själv är viktigt. Bestäm dig för att du är värd en god hälsa - det är en tanke som också är bra för ditt självförtroende.

Sätt upp hälsoplanen där den syns

Sätt sedan upp din personliga hälsoplan där du ser den varje dag. Kanske kylskåpet fungerar? Din plan kan vara en hjälp för att sätta gränser som du själv bestämmer. Den kan påminna om en handling – eller hjälpa dig att undvika en – dag efter dag. Upprepningen kan leda till nya vanor som du lär dig att både leva och trivas med.

Fäll ihop

Njut av ditt mål - hitta ett nytt

Njut av ditt mål - hitta ett nytt

När du gått i mål, glöm inte att njuta av att du nått dit. Gläd dig åt belöningen som du ger dig själv. Antingen det gick bra eller var lite besvärligt på vägen kan det vara en hjälp att fundera över varför.

Försök ändå att hålla fast vid den nya vanan. Kanske är du redo för att gå vidare ett steg? En god vana kan lättare än du tror leda till ytterligare en. Om du vill kan du ju fylla i en ny personlig hälsoplan.

Värdefulla erfarenheter

Om du av någon anledning var tvungen att avbryta innan du gick i mål - ge inte upp. Vad hände och varför? Försök att se det som värdefulla erfarenheter och ett steg på vägen. Du kan skriva ut en ny hälsoplan med nya datum och försöka igen.

Fäll ihop
Skriv ut (ca 2 sidor)
Senast uppdaterad:
2015-05-06
Redaktör:

Helena Vogel, 1177 Vårdguiden

Granskare:

Mai-Lis Hellénius, professor Karolinska Institutet, överläkare vid livsstilsmottagningen, Hjärtkliniken, Karolinska Universitetssjukhuset