PMS, besvär före mens - egenvård

Vad kan man göra själv?

Vad kan man göra själv?

Besvär före mens

När man har PMS, premenstruella spänningar, är det vanligt med ömmande bröst, huvudvärk eller att man känner sig svullen i kroppen. Man kan även känna förändringar i humöret, många blir nedstämda eller lättirriterade. PMS är vanligt, ungefär hälften av alla kvinnor drabbas. Många vill få hjälp och behandling för besvären.

Mest besvär tre till fyra dagar före mens

De fysiska och psykiska besvären kommer under bestämda tider av menscykeln och är som värst tre till fyra dagar före mensblödningen. Besvären försvinner vanligtvis i samband med att mensblödningen sätter igång, men det händer att de kan fortsätta ännu ett par dagar. Vissa har PMS även under tiden för ägglossning. I enstaka fall kan besvären pågå från ägglossningen fram till mensblödningens start. De som får PMS har oftast en regelbunden menstruationscykel.

PMS kan lindras på flera sätt

Lindriga besvär av PMS kan bli bättre av att man motionerar. Välj en motionsform som känns bra. Om man är ovan att röra på sig kan man till exempel börja promenera regelbundet. Det är också bra att sova ordentligt och försöka ta det lugnt och inte stressa. Likaså är det viktigt att man tar hand om sig själv genom att göra saker som man tycker om att göra.

Avslappning kan hjälpa

Att öva avslappning kan också lindra PMS-besvären. Man kan göra andnings- och avslappningsövningar på egen hand eller köpa cd-skivor på apotek eller i bokhandeln. De första gångerna man gör övningarna kan man känna sig rastlös, men efter en tids träning kommer avslappningen snabbt. Övningarna kan göras till exempel i sängen innan man somnar, när man sitter på bussen, står i kö eller är ute och går. Läs mer i 1177.se om olika avslappningsövningar.

Berätta för omgivningen

Eftersom PMS kommer regelbundet kan man lära sig planera och förbereda omgivningen på när det är dags för en period med skiftande humör. Om familj, vänner och arbetskamrater vet vad som är orsaken kan de lättare förstå och ge stöd. Det kan också vara skönt att påminna sig själv om att de plötsliga humörsvängningarna beror på PMS och att de snart går över. För att vara bättre förberedd kan man till exempel skriva in de aktuella dagarna i en kalender.

Man kan behöva kontakta vården

Om man upplever sina PMS-besvär som ohanterliga bör man kontakta vårdcentral eller gynekolog. Det finns olika sorters receptbelagda mediciner som kan hjälpa.

Man kan alltid ringa sjukvårdsrådgivningen på telefon 1177 för att få råd.

 
Fäll ihop
Skriv ut
Publicerad:
2011-01-21
Skribent:

Elin Åkerblom, sjuksköterska, Stockholm

Redaktör:

Theresa Larsdotter, 1177 Vårdguiden

Granskare:

Bertil Marklund, läkare, professor i allmänmedicin, Vänersborg