Köldskador – egenvård

En köldskada börjar med att huden blir vit och kall. Du kan få en stickande smärta i huden, men känseln försvinner fort. Oftast är det utsatta ställen som kinder, öron, näsa, fingrar och tår som skadas.

  • En vuxen värmer ett barn

    Om du har förfrusit tårna kan någon annan värma dem på sin mage eller i armhålan.

  • En person har skyddande kläder mot kyla

    Det viktigaste du kan göra för att undvika köldskador är att klä dig ordentlig när du är ute i kyla.

Eftersom du snabbt tappar känseln i huden märker du inte alltid om du får en köldskada. Om man är fler är det därför bra att titta efter vita fläckar på varandras kinder, näsa och öron. Du kan också röra på fingrar och tår för att kontrollera att du har känseln kvar.

Värm upp direkt men långsamt - hud mot hud

En köldskada bör värmas upp omedelbart, annars kan skadan bli allvarlig. Du ska så fort som möjligt försöka komma inomhus eller i skydd från vind och blåst, och börja en långsam uppvärmning av huden.

Det bästa är att värma hud mot hud. Du kan värma en förfrusen kind med en varm hand, och värma fingrar i armhålorna under kläderna. Om du har förfrusit tårna kan någon annan värma dem på sin mage eller i armhålan.

Om du försöker skynda på uppvärmningen genom att till exempel värma med något upphettat föremål, kan huden skadas. Du ska heller aldrig massera det skadade området eller gnugga med snö eller is. Det kan göra skadan värre.

När huden värms upp blir den ofta röd, varm och lite svullen, och det kan göra rejält ont. Men det är viktigt att ändå fortsätta uppvärmningen ända tills normal färg och känsel har kommit tillbaka.

Torra kläder, varm dryck och rörelse

Om du har torra extrakläder bör du byta om till dem och hålla dig i rörelse, till exempel genom att göra åkarbrasor eller pulsa i snön. Det är också bra att dricka varm dryck.

Rökning, snusning och alkohol försämrar kroppens möjligheter att försvara sig mot kyla.

Klä dig rätt när det är kallt

Det viktigaste du kan göra för att undvika köldskador är att klä dig ordentlig när du är ute i kyla. Löst sittande kläder i flera tunnare lager är bättre än ett tjockt lager. Det är bra om det yttersta lagret är i ett vindtätt material. Tänk också på att använda mössa.

Vind och fukt gör att du kyls ner mycket fortare. Därför är det bra om du har med dig extra sockor och vantar att byta med om du blir blöt. Tänk också på att glasögon, klockor och smycken av metall, till exempel ansiktssmycken och örhängen, kan ge ytliga köldskador när det är kallt ute.

Tvätta ansiktet kvällen före

En ren och torr hud står bäst emot kyla, men du bör inte tvätta eller raka ansiktet samma morgon som du ska ut. Tvätta i stället ansiktet kvällen innan. Då hinner det naturliga fettlagret som skyddar huden återbildas. Det finns inga salvor som hjälper mot kyla.

Lätt att förfrysa sig igen

En köldskadad kroppsdel kan lätt bli köldskadad igen. Var därför extra försiktig med att utsätta huden för kyla tills skadan har läkt helt.

Kontakta alltid vården vid djupa köldskador

Kontakta alltid vården så fort som möjligt om du tror att du har fått en djup köldskada, eftersom det finns en risk att huden och vävnaden får bestående skador.

Om huden är hård, kall, vitgul eller vit med ett blåtonat, marmorliknande mönster kan det vara en djup köldskada. Det kan också vara svårt att röra på den skadade kroppsdelen. Ett annat tecken på en djup köldskada är att huden inte får tillbaka sin normala färg och känsel efter 20 till 30 minuters uppvärmning.

Djupa köldskador bör bara värmas om du är säker på att den skadade kroppsdelen kan hållas varm tills du får vård. Om du inte kommer att kunna hålla kroppsdelen varm, är det bättre att låta den fortsätta att vara nedkyld. Tinas den först upp och sedan blir kall igen kan skadan bli värre.

Det går alltid att ringa sjukvårdsrådgivningen på telefon 1177 för att få råd.

Publicerad:
2015-01-27
Redaktör:

Åsa Schelin, 1177 Vårdguiden

Granskare:

Bertil Marklund, läkare, professor i allmänmedicin, Vänersborg

Illustratör:

Lotta Persson, illustratör, Göteborg