När du ska ringa 1177

Genom att ringa 1177 Sjukvårdsrådgivningen kan du som länsinvånare få information och råd kring symptom och sjukdomar över telefon. För att du ska få ut så mycket som möjligt av ditt samtal och för att bedömningen av din hälsa ska bli så bra som möjligt finns det några saker att tänka på innan du ringer.

Till att börja med är det viktigt att du har lugn och ro omkring dig. Du bör till exempel inte ringa när du är ute i blåsigt väder, när du kör bil eller när du vistas i en miljö med mycket störande ljud runt omkring.

Du ska dessutom ha fullständigt personnummer tillgängligt för dig eller den du ringer för. Utrusta dig med papper och penna så att du kan anteckna de råd och den information du får vid samtalet.

Mindre kö dagtid

Tänk på att 1177 Sjukvårdsrådgivningen inte har möjlighet att ordna med recept eller sjukintyg. I dessa ärenden är det istället till din vårdcentral eller den vårdgivare du vanligtvis har kontakt med du ska vända dig till.

Något som kan vara bra att veta är att 1177 Sjukvårdsrådgivningen svarar på alla samtal, men eftersom belastningen är högre kvällar och helger blir även kötiderna längre då. Om ditt ärende eller dina frågor inte är i behov av snabbt svar eller handläggning kan du med fördel ringa under dagtid då det oftast inte är någon samtalskö.

Skriv ut
Publicerad:
2012-05-23
Skribent:

Carl Olsson, webbredaktör Örebro läns landsting

Granskare:

Anders Swenson, verksamhetschef 1177 Sjukvårdsrådgivningen Örebro läns landsting