Ryggskott – vad kan man göra själv?

Ofta oklart vad det beror på

Ofta oklart vad det beror på

Ont i ryggen är ett vanligt besvär och de flesta har haft, eller kommer att få, ont i ryggen någon gång i livet. För många handlar det om ett kortvarigt besvär som går över av sig självt. Men för vissa kan besvären komma ofta och hålla i sig länge.

I de allra flesta fall är orsaken till smärtan ofarlig. Det vanligaste är att ryggont går över eller blir betydligt bättre efter en till två veckor.

Besvären kan komma plötsligt eller smygande

Ofta börjar besvären i samband med att ryggen utsätts för någon påfrestning, som ett lyft eller sidovridning. Smärtan kommer då plötsligt och kan vara skärande, huggande eller molande. Det kan kännas som om ryggen håller på att gå av.

Vid andra tillfällen kommer smärtan smygande med en gradvis ökande värk och känsla av trötthet i ryggen. Man har ofta ont i nedre delen av ryggen och smärtan kan stråla ut i låren eller längre ner längs ett ben.

Bra att röra på sig

Det är lätt att tro att kroppen läker bäst när den vilar, men kroppen trivs bra när den får röra på sig. Då ökar blodcirkulationen vilket påverkar hela kroppen positivt. Har man ont i ryggen brukar det vara skönt att promenera. Håller man sig däremot i stillhet kan man bli mer stel och besvären kan förvärras.

Undvik tunga lyft och vridning i sidled

Man bör inte lyfta eller bära tungt. Om man ska lyfta bör man hålla det som man ska lyfta nära kroppen och böja på benen i stället för ryggen. Man bör också undvika att vrida ryggen i sidled. När man sitter kan det vara skönt att ha stöd för svanken, till exempel en ihoprullad handduk eller kudde. Undvik att sitta i låga soffor och stolar. Det brukar i allmänhet vara bättre att stå eller ligga än att sitta.

Man kan ofta arbeta som vanligt

Trots att vissa arbeten kan öka risken för ryggbesvär är det viktigt att komma ihåg att ryggen mår bäst av att användas. Sjukskrivning är ingen bra behandling för ryggvärk. Om man har möjlighet att fortsätta arbeta ökar chanserna att snabbt bli bättre, trots att man har ont. Om man har olika arbetsuppgifter brukar det finnas några man kan klara av. Det är bra om man kan variera sin arbetsställning och till exempel stå upp ibland om man oftast sitter.

Värme och kyla kan lindra

Värme i form av värmedyna, värmeflaska, en varm dusch eller bastu kan lindra värken.

Ibland ger kyla bättre lindring. Man får pröva sig fram. Till exempel kan man kyla ryggen med en kylklamp eller en plastpåse med isbitar som lindas in i en frottéhandduk för att undvika skador på huden. Det finns också speciella kylpåsar att köpa i sportaffärer och på apotek.

Det kan även kännas skönt för ryggen om man hänger i en stång eller en dörröppning med benen böjda och fötterna lätt vilande mot golvet.

Viloställning

För att hitta en skön viloställning när ryggen värker, kan man pröva att ligga på golvet med benen upplagda på en pall eller på några kuddar. Ibland kan det kännas bättre med en liten kudde under svanken. Om man hellre vill ligga på mage kan en kudde under magen avlasta ryggen. Man kan gärna ligga en stund, tills värken släpper men sedan behöver man försöka komma upp igen.

När det är dags att sova

Om sängen ska ha hård eller fjädrande botten är en smaksak, huvudsaken är att den känns skön att ligga i. Man kan lägga upp benen på några kuddar för att kunna slappna av mer i ryggen.

Man kan pröva att använda lakan och nattdräkt av glatt material, till exempel siden eller satin, så blir det lättare att vända sig i sängen vilket annars kan vara smärtsamt och påverka sömnen.

Om det är svårt att ta sig upp ur sängen går det ofta lättare om man först rullar över på sidan och sedan svänger benen över sängkanten för att till sist ta sig upp genom att skjuta ifrån med händerna på huvudsidan.

Receptfri medicin kan hjälpa tillfälligt

Smärtstillande medicin är ingen långsiktig lösning. Men ibland behöver man ta medicin för att bryta smärtan, så att man vågar röra på sig. Om man bryter smärtan tidigt minskar risken att man blir stillasittande och stel, och därmed får en smärta som är svårare att bli av med.

Pröva i första hand ett receptfritt läkemedel. De ger ofta bra och tillräcklig lindring. Man kan använda medel som innehåller paracetamol, till exempel Alvedon och Panodil, eller medel som innehåller ibuprofen, till exempel Ibumetin eller Ipren. Smärtan lindras inte mer om man tar högre dos än den rekommenderade. Ibland tror man att det ska räcka med en halv dos, men har man ont gör det sällan det.

Om man är över 75 år, har någon hjärt-kärlsjukdom eller tidigare har haft magsår bör man använda paracetamol istället för ibuprofen eller liknande läkemedel, så kallade cox-hämmare.

De receptfria medlen finns i olika former. Förutom tabletter finns det till exempel gel som stryks direkt på huden och stolpiller. Följ alltid anvisningarna som finns på förpackningen noga.

Förebygg genom att motionera

När man mår lite bättre är det bra om man kommer igång med allsidig konditions- och muskelträning, till exempel promenader, stavgång, simning, cykling, skidåkning eller gruppgymnastik. Det är också bra att stärka och bygga upp musklerna i mage, rygg och ben genom styrketräning.

Har man mycket problem med ryggen kan det också vara viktigt att fundera på sin kroppshållning och hur man står och sitter på sin arbetsplats. Går man och står mycket på hårt underlag är det bra med sulor med svikt i.

Man kan behöva kontakta vården

Om inte ryggvärken ger med sig inom ett par veckor bör man kontakta vårdcentralen. Detta är särskilt viktigt om man är i övre medelåldern.

Om man i samband med ryggbesvären får domningar i benen, får svårt att kissa eller nedsatt känsel nedtill i kroppen bör man kontakta vården så fort som möjligt.

Sjukgymnaster, naprapater och kiropraktorer har stor erfarenhet av ryggbesvär och kan bidra med råd.

 Det går alltid att ringa sjukvårdsrådgivningen på telefon 1177 för att få råd.

 
Fäll ihop
Skriv ut
Senast uppdaterad:
2011-02-11
Skribent:

Elin Åkerblom, sjuksköterska, Stockholm

Redaktör:

Theresa Larsdotter, 1177 Vårdguiden

Granskare:

Bertil Marklund, läkare, professor i allmänmedicin, Vänersborg