Premiär för nya 1177.se

Pressmeddelande 2010-12-09

Nu lanserar landstingen och regionerna den gemensamma webbplatsen 1177.se i en ny version med nytt utseende och ett utökat utbud. Förutom det nationella innehållet kan du även ta del av regional information från ditt landsting eller region. På 1177.se finns också tjänsten Mina vårdkontakter där du loggar in med e-legitimation eller lösenord. Genom Mina vårdkontakter kan du boka tid i vården, förnya dina recept, läsa din läkemedelslista och hantera andra vårdärenden.


177.se har funnits i över tio år och är en uppskattad kunskapskälla om hälsa och vård för allmänheten. Här kan du läsa om olika sjukdomar, mediciner, undersökningar och behandlingar. Du kan också ställa egna frågor till 1177.se och få personliga svar från läkare eller sjuksköterskor. Bakom webbplatsen står den svenska hälso- och sjukvården genom alla landsting och regioner i samverkan.

– Vår ambition är att 1177.se ska vara invånarnas ingång till hälso- och sjukvård. Det är hit du ska vända dig för att exempelvis hämta råd när barnen är sjuka, hitta vägbeskrivningar till vården och ställa personliga frågor till doktorn. På sikt kommer du också att kunna läsa din journal via 1177.se, säger Åke Rosandher, chef på Center för eHälsa i samverkan, CeHis, som är landstingens och regionernas gemensamma beställarorganisation.

– Med den nya webbplatsen kommer allt fler funktioner att finnas tillgängliga. Den nya tekniken skapar också förutsättningar att ansluta tjänster som finns på marknaden förutsatt att de gemensamma kvalitetskraven uppfylls, säger Ellen Hyttsten, VD för Inera AB som har uppdraget att utveckla 1177.se.

Det som är nytt är att varje landsting och region har en regional ingång, med nyheter och länkar till e-tjänster som är aktuella i respektive landsting och region.

Helt nytt på webbplatsen är också tjänsten Hitta och jämför vård, som gör det möjligt att söka och hitta vårdenheter, kontaktuppgifter, öppettider och övrig information till hälso- och sjukvård i hela Sverige. Tjänsten kommer successivt att byggas ut med fler vårdenheter.

– Nu har vi skapat förutsättningarna och under nästa år kommer landstingen och regionerna att fylla på med ännu mer innehåll, säger Åke Rosandher.

– Det är roligt att vi kommit så här långt och att vi kan komplettera den nationella informationen med regionalt innehåll. Under nästa år kommer vi också att öppna två stora temaområden på 1177.se, ett om cancer och ett om föräldrar och barn, säger Ellen Hyttsten.

Fakta

1177 är landstingens och regionernas gemensamma tjänster till invånarna, och finns i flera kanaler:

  • 1177.se – information och e-tjänster om hälsa och sjukvård på nätet.
  • 1177 Sjukvårdsrådgivningen – rådgivning per telefon av erfarna sjuksköterskor.
  • 1177 Egenvårdsguiden – en bok om vad man kan göra själv för att lindra lätta besvär.

Tjänsterna bygger på samma kvalitetssäkrade medicinska bas och ger likvärdiga råd oavsett vilken kanal man använder.

Center för eHälsa i samverkan, CeHis, koordinerar på uppdrag av samtliga landsting och regioner gemensam utveckling av nationella eHälso-tjänster. CeHis styrs av representanter från samtliga landsting och regioner, Sveriges Kommuner och Landsting, kommunsektorn och de privata vårdgivarna.
 www.cehis.se

Inera AB är den största utföraren som samverkar kring genomförandet av Nationell eHälsa - strategin för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg. En unik satsning som alla vårdens aktörer står bakom. Inera är ett icke vinstdrivande företag som ägs gemensamt av Sveriges alla landsting och regioner.
 www.inera.se

 

För mer information

Åke Rosandher, chef Center för eHälsa i samverkan, CeHis, telefon +46 (0)705 71 93 74

Ellen Hyttsten, VD Inera AB, telefon: +46 (0)8 452 76  99

 

 

Senast uppdaterad:
2010-12-08