Nackspärr – egenvård

Nackspärr innebär att du plötsligt får kramp i nackmusklerna, det gör ont och du blir stel i nacken. För de flesta går det onda i nacken över av sig själv inom ett par dagar eller en vecka.

Krampen och smärtan gör att det blir svårt att röra på huvudet. Vanligtvis är det svårare åt ena hållet. När du försöker vrida på huvudet kan det göra mycket ont.

Ofta börjar besvären i samband med att du har gjort en häftig rörelse med huvudet eller att du har sovit i en obekväm ställning. Men andra gånger finns det ingen tydlig orsak.

Värme kan kännas skönt

Värme kan ofta minska värken. Du kan till exempel linda en halsduk runt halsen eller använda en värmedyna. Det finns också särskilda vete- eller kornkuddar som du värmer upp i mikron. En varm dusch eller ett varmt bad kan också kännas skönt och lindra smärtan.

Rörelse är bra

Det är lätt att tro att kroppen läker bäst när den vilar, men kroppen trivs bra när den får röra på sig. Då ökar blodcirkulationen vilket påverkar hela kroppen positivt och läkningen går fortare. Du bör försöka undvika rörelser som gör ont, men annars kan du fortsätta att göra det du brukar göra.

Receptfria läkemedel kan hjälpa

För att lindra smärtan kan du ta receptfria smärtstillande medel. Du kan använda läkemedel som innehåller paracetamol, till exempel Alvedon och Panodil, eller läkemedel som innehåller ibuprofen, till exempel Ibumetin eller Ipren.

Om du är över 75 år, har någon hjärt-kärlsjukdom eller tidigare har haft magsår bör du använda paracetamol istället för ibuprofen eller liknande läkemedel, så kallade NSAID.

Förebygg besvär med rörelser och bra kroppsställningar

Får du ofta besvär med nackspärr kan du försöka förebygga problem med nacken. Om du inte redan motionerar är det bra om du på olika sätt försöka komma igång och röra på dig, till exempel promenera, gå stavgång eller gå på gympa. Du behöver bygga upp och stärka musklerna i nacken, magen och ryggen.

Det är viktigt att sitta eller stå i rätt ställning när du arbetar. Det samma gäller om du till exempel sitter och läser en längre stund. Det är också bra om du tar regelbundna pauser och rör på dig.

En kudde och säng som känns bekväm kan också minska risken för nya besvär.

Söka vård

Du bör kontakta vårdcentralen om du inte har blivit bättre inom en vecka.

Om du i samband med smärtor i nacken blir svag och får domningar i ena armen eller handen, bör du kontakta vården så fort som möjligt. Det gäller också om du har mycket kraftiga smärtor i nacken. Om du är stel i nacken och samtidigt har feber och känner dig allmänpåverkad ska du också kontakta vårdcentral på en gång.

Det går alltid att ringa sjukvårdsrådgivningen på telefon 1177 för att få råd.

 
Publicerad:
2015-01-21
Redaktör:

Åsa Schelin, 1177 Vårdguiden

Granskare:

Bertil Marklund, läkare, professor i allmänmedicin, Vänersborg