Barnets utveckling 4-5 år

Skriv ut
Foto på ett barn som låtsas att handtaget på ett hopprep är en telefon.
Skriv ut

I den här åldern är barn ofta energiska, initiativrika och fulla av fantasi. Många barn pratar mycket och ställer frågor. Humöret kan växla snabbt mellan glädje och sorg. Barnet blir alltmer säker i sina rörelser och kan börja använda kniv och gaffel.

Sinnen, känslor och inlärning

Sinnen, känslor och inlärning

I den här åldern har många barn god självkänsla och tro på sin egen förmåga. Barnet söker sig allt längre från föräldern, men behöver förstås den trygga famnen också. I ena stunden kan barnet känna sig stort och frimodigt, i nästa stund litet och trygghetssökande.

Fyraåringar gillar ofta att skämta om saker och berätta vilda historier. Barnet kan ibland ha lite svårt att skilja på fantasi och verklighet. Inbillade faror, som spöken och fantasier om farliga djur, kan kännas verkliga. Barnet förstår och vet allt mer men kan också bli mer ängsligt och till exempel inte våga gå på toaletten själv. Mörkerrädsla och mardrömmar är vanliga. Många barn har tankar om döden och funderar på vad den innebär.

I den här åldern har barnet lärt sig tänka mer abstrakt; det kan leka med en sak och låtsas att det är något annat. En pinne kan vara ett trollspö, en låda kan vara en båt. 

De flesta fyraåringar tycker om att pröva nya saker och att ibland ta risker. Barnet kan relatera till årstider och vet att man kan bada i havet på sommaren och åka pulka på vintern. Det kan vara fascinerande att fundera över orsak och verkan, som till exempel i byggleken - när och varför rasar bron? Barn tycker om lekar med enkla regler som ger struktur åt de fria tankarna. Ett barn som byggt till exempel ett torn eller hus med lego eller byggklossar, brukar inte längre vilja riva det, utan istället behålla och beundra resultatet.

 Foto på ett barn som har byggt en borg av Lego, och sitter och håller det och tittar på det noga.

Många barn börjar förstå innebörden av begrepp som störst, längst, lika, mer än, mindre än och ordningsföljd, exempelvis att lunch kommer före middag. De brukar kunna några färger och vara intresserade av siffror och bokstäver.

Social utveckling

Fyraåringar kan ofta leka låtsaslekar och rollekar med andra barn. Kompisar blir allt viktigare. Många barn tycker om att bestämma och gör gärna upp planer för sådant som ska göras: som att bygga en bana, måla ett slott eller dela ut roller. De kan också engagera föräldrar eller andra personer som finns till hands. Barnet utvecklar sin empatiska förmåga och lär sig alltmer att ta hänsyn, samarbeta, kompromissa, förhandla och vänta på sin tur. Även om många barn är sociala i den här åldern kan de också vilja gå ifrån och vara ensamma ibland.

Barnet vet ofta vad som anses som rätt och fel, men har fortfarande svårt att skilja på egna uppfattningar och andras. Det utgår från sig själv, men börjar alltmer förstå att andra människor kan tycka olika och se på skilda sätt på en och samma sak. Förmågan att sätta sig in i andra människors föreställningsvärld ökar liksom förmågan att förstå deras avsikter. Barnet börjar också förstå att andra kan ha fel.

Varje barn är unikt och utvecklas individuellt. Men några färdigheter är gemensamma för de flesta barn i en åldersgrupp.

I den här åldern är det vanligt att barn

  • kan räkna till tio
  • kan se direkt att det finns tre bilar på golvet utan att räkna dem
  • kan skilja på olika färger och namnge dem
  • börjar få bättre uppfattning om tiden
  • vill ha en bra kompis
  • gärna vill vara som kompisen
  • tycker om att sjunga, höra rimsagor, dansa och spela teater.

Tips

  • Involvera barnet genom att låta det lämna meddelanden, till exempel säga till ett syskon när maten är klar.
  • Använd leklera och lek en sorts Följa John med den: du gör en boll - barnet gör en boll, du gör en kropp - barnet gör en kropp, och så vidare. Detta är ett bra sätt för barnet att få kroppsuppfattning och prata om olika kroppsdelar. Låt barnet fortsätta att göra andra saker av leran. Låt fantasin avgöra vad det blir.
  • Lägg fram fem olika föremål. Låt barnet titta en liten stund på dem och säga vad de olika sakerna är. Sen får barnet blunda och då tar man bort något. När barnet tittar ska det säga vad som fattas. Låt sedan rollerna bli ombytta så att du får blunda själv. Man kan till exempel ha färger, former eller siffror som tema.
  • Fyraåringar brukar gilla att sortera och räkna saker, till exempel ”Hur många ska äta middag? Hur många knivar, gafflar och skedar behöver jag? Hur ska de ligga runt tallriken? Bredvid, bakom eller framför?” I köket kan barnet till exempel hjälpa till med att räkna hur många potatisar eller morötter som behövs till middagen.
  • Det kan vara kul att klä ut sig och spela rollekar. Ge barnet gamla kläder och saker som med hjälp av fantasin kan förvandlas till något annat.
  • Besök och utforska muséer om det finns möjlighet. På biblioteket kan barnet upptäcka spännande och roliga böcker.
Fäll ihop

Språk, tal och kommunikation

Språk, tal och kommunikation

Foto på ett barn som läser en bok med sitt lillasyskon, berättar något och pekar på något i boken.

En fyraåring har ofta kommit långt i sin språkutveckling och börjar nu använda grammatik på rätt sätt. Men svåra ljud som r, s, tje- och sje-ljudet uttalas ofta inte helt rätt förrän i sex- sjuårsåldern. Barn i den här åldern är ofta pratsamma och tycker om rim och ramsor och lekar med ord.

Fyraåringar frågar ofta "varför?" och funderar "tänk om …". De berättar gärna egna, sagor och kan använda långa och för åldern komplicerade meningar, till exempel "lillasyster tog leran innan jag hann lägga den på bordet".

Barnet kan anpassa språket och till exempel tala småbarnsspråk till ett spädbarn och mer vuxet språk till den som är äldre. Det kan vara spännande med svordomar och så kallade fula ord. Barnet vet att det är ett effektivt sätt att få uppmärksamhet.

Varje barn är unikt och utvecklas individuellt. Men några färdigheter är gemensamma för de flesta barn i en åldersgrupp.

I den här åldern är det vanligt att barn

  • kan använda minst fyra ord i en mening
  • använder ordet "jag" istället för sitt namn
  • ofta använder "varför" och "tänk om"
  • pratar mycket, hittar på och leker med ord
  • återberättar sagor
  • kan sitt efternamn
  • kan prata om framtiden, till exempel ”imorgon vill jag åka till morfar”
  • kan använda prepositioner – på, i, under, då, bakom, före, framför
  • börjar kunna argumentera för sin sak
  • börjar kunna vänta på sin tur.

Tips

  • När du svarar på frågorna om varför, ställ en följdfråga som knyter an till ämnet. På det sättet utvecklar du samtalet och hjälper barnet att träna på språket.
  • Lek affär eller andra rollekar där barnet uppmuntras att leka med ord och prata mycket.
  • Läs böcker tillsammans.
Fäll ihop

Kroppen och rörelseförmågan

Kroppen och rörelseförmågan

Foto på ett barn som äter köttbullar med bestick.

Det bebisrunda har ofta försvunnit nu. Barnet börjar bli säker i sina rörelser. Många barn kan till exempel använda kniv och gaffel, gå balansgång och stå på ett ben. Barnet springer och hoppar högt och långt.  Redskap brukar vara kul, till exempel en klätterställning eller träd att klättra och klänga i. När barnet sparkar eller kastar boll utvecklas samarbetet mellan öga, hand och fot ytterligare.

I den här åldern börjar barnet rita av verkligheten. Barn ritar för att det är kul, men också för att bearbeta upplevelser, både positiva och negativa. Vid fyra års ålder kan de flesta barn rita en huvudfoting, det vill säga ett runt huvud med ögon och ben som fäster direkt vid huvudet. Vid fem års ålder brukar barnet rita fler detaljer och kan ofta namnen på de flesta kroppsdelar. För att ta reda på hur ett barn uppfattar sin kropp kan man be det rita en människa. Då brukar barnet rita de kroppsdelar det själv är medvetet om.  

Foto på ett barn som trätt ett halsband av pärlor och sitter och känner på de små pärlorna.

Handens rörelseförmåga har utvecklats även om en del små kropps- och muskelrörelser fortfarande kan vara svåra, till exempel att hälla upp mjölk i ett glas. Att knäppa knappar brukar gå bra. Många barn gillar att pyssla, till exempel forma figurer och mönster i lera och trä eller göra halsband av små pärlor.

Varje barn är unikt och utvecklas individuellt. Men några färdigheter är gemensamma för de flesta barn i en åldersgrupp. 

I den här åldern är det vanligt att barn

  • kan stå på ett ben i några sekunder
  • slår kullerbyttor
  • hoppar och skuttar
  • är lite rastlösa och har svårt att sitta stilla
  • kan gunga själv i en gunga
  • har lätt för att klättra
  • ritar ett kors med en tydlig form
  • kan klippa efter ett streck
  • klär av och på sig kläder utan svåra knappar
  • kan trä pärlor på snöre
  • kan tvätta sig själva
  • klarar att gå på toaletten själva, men kan behöva hjälp att torka.

Tips

  • Gör en lek där ni går som olika djur. Berätta för varandra när ni går på, i, under, bakom, bredvid någon eller något.
  • Låt barnet klippa ut bilder ur gamla tidningar. Tänk på om barnet är höger- eller vänsterhänt så att det får rätt sax - det finns saxar för vänsterhänta. Gör collage av bilderna.
  • Ge barnet en pysselbok eller rita geometriska mönster och former att måla av.
  • Bygg olika slags hus med många klossar och med många olika funktioner.
  • Skogen eller lekplatsens klätterställning är platser där barnet kan släppa loss och visa hur skicklig hon eller han har blivit på att hoppa eller klättra. Barn vill bli sedda, få uppskattning och bekräftelse. 

Barn utvecklas olika. Kontakta BVC om du behöver stöd eller har frågor om ditt barns utveckling.

Läs mer om barns utveckling i olika åldrar.

Fäll ihop
Skriv ut
Senast uppdaterad:
2011-04-08
Skribent:

Bengt Grandelius, psykolog, familjerådgivare Gotlands Kommun

Tor Lindberg, läkare, professor em.i barnmedicin

Ingela Lindberg, förskollärare, lekterapeut

Redaktör:

Linda Ahlqvist, 1177.se

Granskare:

Bengt Lagerkvist, läkare, specialist i barnmedicin, Umeå Universitet

Fotograf:

Juliana Wiklund