Vården i Kronoberg

Ringa till vården i Kronoberg

Innehållet gäller Kronoberg

Här kan du läsa om hur du gör för att kontakta vården på telefon. De flesta mottagningar kan du också skicka meddelande till via 1177.se.

Våra vårdcentraler och en del mottagningar använder ett automatiskt telefonsvarssystem för att minska väntetiden i telefonen. Telefonen öppen vardagar mellan 7.30 till 16.30. När du ringer får du en uppringningstid och får veta när du blir uppringd och på vilket nummer. Efter ordinarie öppettider blir du uppringd följande vardag. Du kan ringa till telefonsystemet dygnet runt för återbud av tid och receptförnyelse.

Texttelefon

Texttelefoni förmedlar telefonsamtal mellan hörande och döva.

Mer information om tjänsten texttelefoni finns här.

Vill du ha hjälp med att ringa?

Behöver du hjälp att ringa så kan du klicka på bildlänken här nedanför. Skriv sedan in ditt rikt- och telefonnummer i rutan så ringer Teletal tillbaka till dig! Du kan också ringa själv till Teletal på nummer 020-22 11 44.

Tolken kan:

  • tolka tal och röster som kan vara svåra att förstå
  • ge stöd i samtalet
  • tydliggöra det som sägs
  • hjälpa till att komma ihåg vad som sägs
  • föra anteckningar under samtalet

Teletal erbjuder även blindskrift, vilket gör att människor med nedsatt syn kan få anteckningar i ett format som bättre stämmer överens med den skrift de önskar läsa information från.

Sjukvårdsupplysning för texttelefonanvändare

SOS 112 kräver inte att du ringer via Texttelefoni. Du kan slå 112 direkt med din texttelefon för att tala med en SOS-operatör.

OBS! Funktionerna Tala/Höra Direkt kan inte användas när du ringer 112 direkt från din texttelefon.

Vill du kunna Tala eller Höra Direkt går det bra att ringa via Texttelefoni. Du ringer då från texttelefon till 020-600 600 och när förmedlaren svarar begär du nummer 112 och därefter förmedlas samtalet som vanligt.

Till toppen av sidan