Satsa på din hälsa för ett friskare liv

Vår vision är att vara hälsolänet. Om du behöver stöd i att ändra en levnadsvana och förbättra din hälsa finns vi här för dig.

Att satsa hjärtligt

Regelbunden motion och vardagsrörelse kan hjälpa dig att minska deppighet, sova bättre och hantera din stress. Dessutom minskas risken för en rad olika sjukdomar som diabetes, benskörhet och hjärt- och kärlsjukdomar. Kroppens rörlighet ökar och du får en bättre kroppskännedom och många andra positiva effekter. Att ha en god hälsa är en viktig förutsättning för att kunna göra det man vill och tycker om i livet. Därför är det viktigt att du inte väljer bort de egna behoven i vardagen. Ju mer du kan röra på dig i vardagen, desto bättre för hälsan och humöret. Bara 30 minuters rörelse om dagen gör skillnad. All fysisk aktivitet räknas, inte bara långa träningsrundor eller tuffa pass på gymmet, utan även rörelse i vardagen. Det är bra för både hjärna och hjärta - ja, för hela kroppen och själen - att du rör på dig regelbundet.  

Vardagsaktiv genom balans- och muskelträning

Vardagen innehåller många tillfällen för motion. Du kan vara fysiskt aktiv genom att till exempel ta en promenad, hänga tvätt eller ställa upp porslin på hyllorna i skåpen. Med åren blir muskler och leder stelare. Genom fysisk träning, som att träna styrka, balans och smidighet, håller du dig i form.

Du som tränar tre gånger i veckan kan bromsa det biologiska åldrandet med ungefär tio år. Är du ovan vid träning kan du få träningsvärk och bli lite stel i musklerna i början. Men om du får riktigt ont bör du kontakta din hälsocentral.

Balansförmågan är en funktion där många av kroppens organsystem samverkar.

Det blir viktigare att regelbundet träna balansen ju äldre du blir. God balans i kombination med muskelstyrka och snabb reaktionsförmåga är den bästa försäkringen mot fallolyckor. Fallolyckor kan bland annat leda till lårbensbrott, vilket kan få svåra konsekvenser när du är äldre. 

Några tips för att träna balans:

  • Stå på ett ben när du borstar tänderna.
  • Dansa när du diskar.
  • Gå längs en linje på golvet eller trottoaren.
  • Stå på tå när du väntar på bussen.
  • Gå på ojämnt underlag så ofta du kan – med stadiga skor.

Fler balansövningar att träna hemma på 1177.se

Styrkan i musklerna är färskvara. Starka muskler blir svaga om du inte använder dem.

Styrka för ben och mage

  • Stå vid ett bord och håll i dig. Lyft ena benet och böj långsamt det ben som du står på. Böj inte för långt – bara så att du känner att du orkar upp igen. Räta upp dig till stående försiktigt och kontrollerat. Tänk på att hela tiden behålla en bra spänning i magmuskulaturen när du utför övningen.
  • Om du är äldre eller har höft- eller knäproblem kan du börja med att utföra övningen genom att böja båda benen, niga. Stå vid ett bord eller ställ en stol bakom dig så känns det säkrare.
  • Sitt på en stol, håll i sitsen med båda händerna. Lyft upp ett ben i taget i ett lugnt och kontrollerat tempo. Tänk på att använda bukmusklerna.

Styrka för armar och mage

  • Ställ dig cirka en halv meter från en vägg. Gör armhävningar mot väggen. Luta dig långsamt in mot väggen, skjut ifrån lugnt och kontrollerat. Tänk på att hela tiden behålla en bra spänning i magmuskulaturen när du utför övningen.

Ta hand om hela dig  - stöd för att komma igång

Här finns våra kostnadsfria tjänster för din hälsa men du kan också kontakta livsstilsmottagningen på din hälsocentral för att få stöd. Fysisk aktivitet på recept kanske kan vara ett exempel på stöd för din motion?

Ett bra första steg, som du kan börja med är själv, är att upprätta en handlingsplan för din hälsa - en så kallad hälsoplan

Snabbtips för enkel vardagsmotion

  • Ta trapporna istället för hissen
  • Se till att röra på dig och stå mer på arbetsplatsen
  • Promenera mera - ta en rask promenad på lunchrasten
  • Cykla istället för att ta bilen
  • Motionera med din lokala idrottsförening
  • Rör dig tillsammans med oss på våra kom igång-aktiviteter eller vårt motionslopp

Hälsotips via en hälsokalender
Följ landstinget på Facebook och ta del av hälsosamma tips i vardagen via landstingets HÄLSOKALENDER.

Tidningstips för ett friskare liv

I landstingets tidning kan du läsa mer om hur du kan komma igång och röra på dig och inspireras av andra tips och råd för din hälsa.

Här finns fler tips på hur du kan komma igång och röra på dig mer i vardagen. Du kan även göra ett rörelsetest och testa dina vardagsvanor för att se om du rör på dig tillräckligt.

Kom-igång-aktiviteter pågår i länet där vi gärna träffar dig och pratar om levnadsvanor och ger tips på enkel vadagsmotion. Tillsammans med externa aktörer som P4 Kalmar, Smålandsidrotten, Friskis&Svettis och det lokala föreningslivet samt kommunerna vill inspirera till ett friskare liv.


Hälsa och livsstil

Stöd för hälsa och vård


Bakgrund Kom igång-turné i Kalmar län
Hittills har Västervik, Vimmerby, Hultsfred, Oskarshamn, Borgholm, Kalmar, Emmaboda, Nybro, Torås, Högsby, Mönsterås fått besök av Kom-igång-turnén som landstinget gör tillsammans med hälsocentralernas livsstilmottagningar och fysioterapeuter, arbetsterapeuter, kommunerna, P4 Kalmar, Smålandsidrotten, Friskis&Svettis och det lokala föreningslivet.

Exempel på hälsoaktiviteter
Olofsgården i Torsås 

 
Stora torget i Västervik kl. 10-13 med P4 Kalmar 
Flananden i Oskarshamn kl. 10-13 med P4 Kalmar

Hamnparken i Mönsterås

 


Världens Barnloppet - ett lopp för alla där alla vinner
Tillsammans med Högby IF, Kalmar FF och Sveriges Radio P4 Kalmar arrangerade vi för tredje gången Världens Barn-loppet den 7 oktober 2017 med målgång inne på Guldfågeln Arena i Kalmar. 
Loppet som är på 4,5 km har nu lockat flera tusentals deltagare från hela Kalmar län för en god sak. Evenemanget är inte bara ett lopp utan en folkfest med god stämning hela vägen. Loppet, där alla kan vara med, har inga omkostnader och varje krona går till Radiohjälpens insamling för Världens Barn. Kom igång-turnén har även varit en del i uppladdningen inför motionsloppet - där alla kan delta och åka fritt med Kalmar Länstrafik oavsett var man bor i länet. 
 
Så här var Världens barnloppet 2016

varldensbarnloppet.se

För seniorer
"Sund Smart Stark Senior" pågår i olika kommuner under året. Projektet med Smålandsidrotten ger olika motionsaktiviteter och föreläsningar för seniorer (65+). Hultsfreds, Mönsterås och Torsås kommun har varit och är aktiva i projektet. Ny kurs startar upp i Nybro våren 2017 och i Kalmar hösten 2017.

Publicerad:
2014-11-04