Avslappning för axlarna – egenvård

Gör så här

Gör så här

En person som sträcker armarna rakt ut åt sidorna i axelhöjd

1.Sitt eller stå bekvämt med sänkta axlar

2. Sträck armarna rakt ut åt sidorna i axelhöjd

 

 

En person som böjer

Böj underarmarna och sätt fingertopparna på axlarna. Fingertopparna ska vara kvar på axlarna under hela övningen.

För ihop armbågarna så att de nuddar varandra framför bröstet.

Rör långsamt armbågarna framåt och uppåt så att de glider isär och pekar uppåt ovanför öronen.

Fortsätt rörelsen genom att röra armbågarna utåt och nedåt så att de hamnar vid sidan av kroppen.

 

För ihop armbågarna igen framför bröstet och upprepa övningen fem, sex gånger.

Avsluta med att ta ett par djupa andetag genom näsan.

Det går också att göra övningen åt andra hållet, genom att först dra armbågarna bakåt mot ryggen, upp över huvudet och sedan ner framför bröstet.

Om man känner sig stressad eller stel kan man pröva avslappning för axlarna. Övningen kan göras separat eller i kombination med andra avslappningsövningar och den går lika bra att göra sittande som stående.

Kortare övning för axlarna

  • Sitt eller stå bekvämt med rak rygg och sänkta axlar.
  • Ta ett par djupa andetag genom näsan och känn att axlarna sjunker ner något mer.
  • Dra båda axlarna högt upp mot öronen och håll dem spända i fem till tio sekunder. Håll andan.
  • Andas ut genom näsan, släpp ner axlarna och låt dem slappna av i ett par sekunder.

Gör sedan om övningen fem–sex gånger.

Ladda ner instruktionen i pdf-format här
Fäll ihop
Publicerad:
2012-09-18
Skribent:

Elin Åkerblom, sjuksköterska, Stockholm

Redaktör:

Theresa Larsdotter, 1177 Vårdguiden

Granskare:

Bertil Marklund, läkare, professor i allmänmedicin, Vänersborg

Illustratör:

Lotta Persson, illustratör, Göteborg

Teknisk producent:

Ambient Media

Uppläsare:

Louise Engström