Urininkontinens hos kvinnor – vad kan man göra själv?

Ett vanligt besvär

Ett vanligt besvär

Urininkontinens, det vill säga att läcka urin, är vanligt bland kvinnor. För många är det ett mindre problem medan en del har stora besvär. Urininkontinens kan bero på många olika saker men är sällan ett tecken på någon allvarlig sjukdom.

Ansträngningsinkontinens är vanligast

Ansträngningsinkontinens är den vanligaste formen av inkontinens och innebär att man inte kan hålla tätt när man till exempel hostar, nyser eller joggar. Det beror oftast på dålig knipförmåga i musklerna i bäckenbotten. Ansträngningsinkontinens är vanligare när man har fött flera barn, om man är överviktig och när man är äldre.

Hinner inte till toaletten

En annan form kallas trängningsinkontinens eller överaktiv blåsa. Den innebär att man plötsligt blir väldigt kissnödig och inte kan hålla sig. Man känner sig kissnödig ofta, men det kommer sällan mer än små skvättar varje gång.

Ofta kan man ha en kombination av både ansträngnings- och trängningsinkontinens, så kallad blandinkontinens.

Besvären kan vara tillfälliga

Ibland kan man få tillfälligt svårt att hålla tätt, till exempel när man är förkyld och hostar eller i samband med en urinvägsinfektion. En del kvinnor kan ha problem när de är gravida och en tid efter förlossningen.

Alla kan bli hjälpta av bäckenbottenträning

Alla typer av inkontinens kan bli bättre av knipövningar som stärker musklerna i bäckenbotten. Det är bra om träningen blir en vardaglig rutin. Man kan till exempel göra knipövningar när man borstar tänderna, väntar på bussen eller står i kö.

Bra att dricka lagom mycket och undvika förstoppning

Förutom knipövningar finns det en del man kan göra för att minska besvären:

  • Dricka lagom mycket, mellan en och två liter per dag.
  • Kaffe och te kan göra att man blir mer kissnödig. Därför kan det hjälpa att minska på kaffe- och tekonsumtionen.
  • Förstoppning kan förvärra inkontinensen. Därför är det bra att försöka hålla igång magen genom att äta fiberrik mat och röra på sig regelbundet.
  • Om det är besvärligt när man tränar kan man pröva att använda en tampong i slidan. Tampongen ger lite stöd åt bäckenbotten och kan på så sätt minska läckaget. Använd inte tampong regelbundet mot urininkontinens, utan enbart under träning.

Ta det lugnt på toaletten

När man sitter på toaletten är det viktigt att ha bra stöd under både fötter och stjärt så att musklerna i bäckenbotten kan slappna av. Man ska inte ha för bråttom så att man krystar ut urinen, eftersom det kan störa den naturliga kissreflexen. Tänk också på att kissa färdigt, så att det inte blir urin kvar i blåsan.

Man kan också tänka på att kissa lagom ofta. Det är inte bra att hålla sig för länge men man ska inte heller kissa i onödan, för säkerhets skull.

Blåsträning kan hjälpa mot trängningar

När man har trängningsinkontinens gäller det framför allt att träna upp blåsan så att den kan hålla mer urin. Det kan man göra genom att medvetet försöka glesa ut toalettbesöken. Målet är att inte kissa oftare än var tredje till fjärde timme. Har man stora besvär kan man få hjälp att lägga upp ett blåsträningsprogram.

Det finns hjälp att få

Många drar sig för att söka hjälp eftersom det kan upplevas pinsamt att läcka urin. Men om man har besvär av sin inkontinens finns det mycket hjälp att få. Ibland kan till exempel inkontinensen bero på något som kan behandlas. Man kan också få hjälp med träningsprogram och olika typer av kostnadsfria inkontinenshjälpmedel. På vårdcentralen kan man få råd av distriktssköterska eller läkare.

 Det går alltid att ringa sjukvårdsrådgivningen på telefon 1177 för att få råd.

 
Fäll ihop
Skriv ut
Senast uppdaterad:
2011-01-21
Skribent:

Elin Åkerblom, sjuksköterska, Stockholm

Redaktör:

Theresa Larsdotter, 1177 Vårdguiden

Granskare:

Bertil Marklund, läkare, professor i allmänmedicin, Vänersborg