Träningsvärk

Allmänt

Om man belastar sina muskler på ett nytt eller intensivt sätt, kan man få träningsvärk. Både vältränade och otränade kan få träningsvärk och den brukar kännas som mest ett till två dygn efter själva belastningen. Oftast ger träningsvärk med sig inom en vecka.

När man får träningsvärk uppstår en svullnad i musklerna som gör ont. Det är inte helt klart varför musklerna svullnar.

Att ha träningsvärk är inte farligt, men när man har ont kan man ta det lite lugnare med träningen eller träna de muskler som inte värker.

Stretching och uppvärmning har mycket liten eller ingen effekt på träningsvärk. Många upplever ändå att det känns skönt att värma upp innan träningen och att stretcha efteråt.

Om man tränar och vill undvika träningsvärk kan man tänka på att öka träningsmängden och belastningen stegvis och att träna regelbundet.

Symtom

När man har träningsvärk känner man sig stel och öm i de muskler man har belastat. Det kan göra särskilt ont i rörelser där dessa muskler är aktiva. Man kan också bli något svagare i musklerna innan värken släpper.

Behandling

Eftersom träningsvärk går över av sig själv, är det inte nödvändigt med behandling. Massage kan ha en lindrande effekt, liksom lättare träning.

När ska man söka vård?

Om besvären förvärrats eller inte gått över på en vecka kan man ringa sjukvårdsrådgivningen på telefon 1177 eller kontakta sin vårdcentral.

Skriv ut
Senast uppdaterad:
2012-09-12
Skribent:

Rikard Viberg, läkare, specialist i allmänmedicin, Stockholm

Redaktör:

Karin Lignell, 1177.se