Reklamation av läkemedel

Skriv ut

Om du märker eller tror att det är något fel på ett läkemedel bör du reklamera det. Det innebär att du meddelar att du inte godtar produkten och på vilket sätt du anser att den är felaktig. Genom en reklamation får företaget som tillverkat läkemedlet kännedom om att något är eller kan vara fel. De kan då undersöka och, om det behövs, åtgärda felet.

Skriv ut

  • Visar den nationella apotekssymbolen

    Alla godkända apotek får använda den nationella apotekssymbolen.

Det är bra om du reklamerar så snabbt som möjligt. Då minskar risken för att fler råkar ut för att få ett eventuellt felaktigt läkemedel.

Du kan reklamera alla läkemedel som är köpta på godkända försäljningsställen i Sverige, det vill säga apotek, vissa butiker och webbplatser. Godkända apotek, såväl vanliga apotek som apotek på internet, har den nationella apotekssymbolen.

Av alla de läkemedelsförpackningar som säljs i Sverige är det bara en mycket liten del som är felaktiga på något sätt.

Olika typer av fel

Det händer att skador på läkemedel uppkommer under transporten eller vid lagringen. Till exempel kan det vara trasiga tabletter, kapslar eller förpackningar.

Det kan hända att det informationsblad, den så kallade bipacksedeln, som följer med förpackningen är felaktig. Den kan till exempel vara på ett annat språk än svenska.

Det kan också vara fel som uppkommer under tillverkningen, till exempel felaktig konsistens på salvor eller krämer eller att läkemedlet är missfärgat. Om du är osäker på om läkemedlet ser ut som det ska kan du fråga på ett apotek.

Andra fel som förekommer är tekniska fel, till exempel att sprejer, inhalatorer eller sprutor inte fungerar som de ska.

Biverkning eller utebliven effekt

Ibland kanske du får olika besvär när du har tagit ett läkemedel. Det är då oftast en biverkning av läkemedlet. De flesta läkemedel kan orsaka biverkningar och det är i sig ingen orsak till en reklamation, utan något du ska ta upp med din läkare. Men om du misstänker att biverkningarna beror på att det är något fel på läkemedlet ska du reklamera. Detsamma gäller om du upplever att effekten hos ett läkemedel som du brukar ta uteblir eller har förändrats.

Du kan alltid reklamera på ett apotek

I första hand ska du vända dig till det ställe där du köpte läkemedlet. Men du kan alltid reklamera på vilket apotek som helst. Apoteken är skyldiga att ta emot alla reklamationer, oavsett var läkemedlet är köpt. Andra butiker som säljer läkemedel behöver bara ta emot reklamationer av läkemedel som finns i deras eget sortiment.

Personalen på apoteken har kunskap om läkemedel. De kan ofta hjälpa till att avgöra om det är ett fel på läkemedlet eller inte.

Om du köpt läkemedlet på ett inköpsställe som inte är godkänt, kan du ändå vända dig till ett apotek om du misstänker att något är fel. Det misstänkta felet hanteras då inte som en reklamation, men det blir ändå inrapporterat. Det är viktigt att alla misstänkta fel blir inrapporterade. Det kan till exempel vara ett förfalskat läkemedel, och sådana produkter kan vara skadliga att använda. Om du tror att ett läkemedel du köpt är förfalskat kan du kontakta Läkemedelsverkets arbetsgrupp mot olaglig läkemedelsförsäljning.

Så mycket information som möjligt

Det är bra att ta med all information du har när du ska reklamera ett läkemedel. Ta med kvitto, recept, den felaktiga förpackningen, både ytter- och innerförpackning, om du har dem kvar. Om du har köpt flera förpackningar samtidigt tar du med dig alla. Det är bra om alla etiketter på förpackningarna sitter kvar.

Vad händer sedan?

Reklamationen skickas till läkemedelsföretaget. Du kan vara anonym. Om du vill kan du lämna namn och telefonnummer eller mejladress till apoteket eller butiken om det skulle bli några frågor efteråt.

Du får inte automatiskt besked om vad som hänt med en reklamation du har gjort. Om du vill kan du begära ett svar.

Läkemedelsföretagen är skyldiga att följa upp alla reklamationer som kommer in. De bedömer om det är ett verkligt fel på läkemedlet och vad som kan ha orsakat felet.

I mycket sällsynta fall kan en reklamation leda till att ett läkemedel, eller ett visst parti, tas bort från marknaden genom en så kallad indragning.

Kan du få ersättning?

Det finns ingen garanti för att du ska få en ny förpackning eller pengarna tillbaka direkt vid en reklamation. Personalen på apoteken eller i butiken gör en bedömning i varje enskilt fall, och olika apoteks- och butikskedjor kan ha olika riktlinjer.

Du får vanligen inte pengarna tillbaka om du har köpt läkemedlet på recept. Om du behöver läkemedlet för din fortsatta behandling brukar apoteken lämna en ny förpackning.

Om du har köpt läkemedlet på ett inköpsställe som inte är godkänt kan du inte få någon ersättning.

Mer information

Mer information

Rapportera biverkningar

Du kan själv rapportera biverkningar av ett läkemedel till Läkemedelsverket. Det räcker att du tror att biverkningen beror just på läkemedlet, du behöver inte vara säker. På Läkemedelsverkets webbplats kan du rapportera direkt eller skriva ut en blankett och skicka in.

Fäll ihop
Skriv ut
Senast uppdaterad:
2015-03-03
Skribent och redaktör:

Åsa Schelin, farmaceut, 1177 Vårdguiden

Granskare:

Matilda Holst, apotekare, Läkemedelsindustriföreningen LIF