Hälsocentralen Matfors

Skölevägen 19

Visa på kartaVägbeskrivning

Telefonnummer
Telefontider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag08.00–16.30
Tisdag08.00–16.30
Onsdag08.00–16.30
Torsdag08.00–16.30
Fredag08.00–16.30
LördagStängt
SöndagStängt
Växeltelefon

Öppettider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag08.00–12.00
Måndag13.00–16.30
Tisdag08.00–12.00
Tisdag13.00–16.30
Onsdag08.00–12.00
Onsdag13.00–16.30
Torsdag08.00–12.00
Torsdag13.00–16.30
Fredag08.00–12.00
Fredag13.00–16.30
LördagStängt
SöndagStängt

Besöksadress:
Skölevägen 19
Län, kommun:
Västernorrlands län, Sundsvall
Postadress:
Skölevägen 19, 864 31 Matfors

Vägbeskrivning

Hitta hit:

E14 Sundsvall-Matfors

Publicerad: 2023-06-09

Måndag-fredag 08:00-16:30

Lunchstängt 12:00-13:00

Publicerad: 2023-06-09

Drop-In tider för PK-provtagning.

Ni är välkomna på följande tider:

Måndag-torsdag klockan 10:00-11:00.

För provtagning övrig tid måste tid bokas, ring 060-14 98 10.

Anmäl i receptionen när ni kommer!

Bild på entré Hälsocentralen Matfors

Hälsocentralen Matfors är en av Region Västernorrlands hälsocentraler. Hit kan du vända dig med alla frågor som rör din hälsa. Vi erbjuder dig hälso- och sjukvård av personal med bred kompetens och lång yrkeserfarenhet. Vi ger dig nära och trygg vård, oavsett var i livet du befinner dig.

I huset finns apotek. Besöksparkering är gratis. Välkommen!

Driftsform: Region

Välkommen till hälsocentralen Matfors!

För rådgivning eller tidsbokning, använd gärna våra e-tjänster eller ring oss på 060-14 98 10. När du ringer får du en angiven tid då du blir uppringd.

När vi har stängt kan du ringa 1177 för att få råd. Då får du prata med en sjuksköterska som gör en medicinsk bedömning av dig och kan lotsa dig vidare till rätt vård.

I huset finns apotek. Besöksparkering är gratis.

Du hittar följande utbud på hälsocentralen:

  • Arbetsterapeuten kan hjälpa dig som på grund av skada eller sjukdom har nedsatt förmåga att klara dina vardagliga aktiviteter.

    Du kan få hjälp med:

    • Utprovning och förskrivning av hjälpmedel
    • Utprovning av ortoser/handskenor
    • Handträning/Ergonomisk rådgivning
    • Elrullstolsutprovning
    • Sömnproblematik
    • Råd och stöd för att få vardagen att fungera bättre vid till exempel: stress eller smärta

    Kontakta oss gärna via våra e-tjänster eller ring Primärvårdsrehab på 060-13 52 25.

    Primärvårdsrehab -1177

  • Du kan vända dig till barnmorskan med frågor om preventivmedel och könssjukdomar, eller när du är gravid.

    Barnmorskan kommer från Barnmorskemottagningen Sundsvall -1177. Kontakta mottagningen och boka en tid.

    Vi erbjuder:

    • Graviditetskontroller
    • Gruppträffar i föräldrastöd
    • Preventivmedelsrådgivning
    • Provtagning och information om sexuellt överförbara sjukdomar
    • Gynekologisk cellprovskontroll för kvinnor i ålder 23 till 60-64 år


    För rådgivning och tidsbokning ring 060-18 24 80, vid receptförnyelse använd gärna barnmorskemottagningens e-tjänster.

  • På BVC får ditt barn regelbundna hälsoundersökningar av distriktssköterska och läkare. Du får också stöd och vägledning som förälder.

    Läs om barnets hälsa på 1177 via följande länkar:

    För rådgivning och tidsbokning ring 060-14 98 22, vid receptförnyelse använd gärna mottagningens e-tjänster.

    Telefontid tisdagar och torsdagar klockan 08:00 - 09:00

  • Du som har diabetes erbjuds regelbundet kontakt med en diabetessköterska.

    Diabeteshjälpmedel beställs via hälsocentralen.

    Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster eller ring 060-14 98 10.

    Läs på 1177 om:

  • Dietisten har specialkunskaper om matens betydelse vid hälsa och sjukdom och arbetar med att förebygga samt behandla sjukdomar med hjälp av maten.

    Dietisterna är placerade på hälsocentralen Centrum. Du når dietist via hälsocentralen Centrums e-tjänster eller telefonnummer 060-18 24 82, vardagar mellan kl.9.00-9.30.
    Övrig tid går det att lämna meddelande men bara angående förnyelse av förskrivning gällande sondnäring eller näringsdryck samt för tjänstesamtal. 

    Till Hälsocentralen centrum

     

  • Distriktssköterskan hjälper till med rådgivning, receptförnyelse och tidsbokning. Du får behandling och stöd inom områden som:

    Hälsocentralen har ett blodtrycksrum där du kan mäta blodtrycket i lugn och ro.

    Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster eller ring 060-14 98 10. När du ringer oss så kommer en distriktssköterska att ta kontakt med dig på avtalad telefontid.

  • Våra familjeläkare är specialister inom allmänmedicin som hjälper dig med åkommor som inte kräver sjukhusvård. Här arbetar även läkare under specialistutbildning.

    Hos oss får du en kvalificerad medicinsk bedömning vid akuta, långvariga eller kroniska besvär. Läkarna undersöker, utreder och behandlar samt remitterar dig vid behov.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 060-14 98 10.

    Vid receptförnyelse använd gärna våra e-tjänster

  • Om du har besvär med smärta eller stelhet i muskler, leder och nerver ska du i första hand vända dig till fysioterapeut eller sjukgymnast. Vi kan erbjuda träning både individuellt och i grupp, bassängträning, besök på mottagningen, ergonomiska bedömningar och rådgivning.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 060-14 98 10.

    Läs på 1177 om:

    Fysioterapi vid besvär i nacke, axlar och rygg

  • Vi kan hjälpa till med stöd och behandling om du vill ändra din livsstil.

    Du som fyller 40, 50 eller 60 år erbjuds kostnadsfri hälsoundersökning och hälsosamtal.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 060-14 98 10.

    På 1177 kan du göra hälsotester eller läsa om alkohol, tobak, stress och återhämtning, sömn, mat, näring och motion. Du hittar det och mycket mer på sidor om Liv och hälsa

    Liv och hälsa - 1177

  • Vår kurator kan ge dig information eller rådgivning i sociala och psykosociala frågor. Kuratorn erbjuder samtalsstöd, bedömning och behandling.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 060-14 98 10.

    Hos oss finns kompetens för Kognitiv Beteende Terapi (KBT).

    Läs om KBT i artikel om psykoterapi och psykologisk behandling (1177.se)

  • Vår psykolog kan ge dig information, rådgivning och behandling om du har ångest, depression, utmattningsreaktioner, stress eller olika fobier. För att komma till psykologen behöver du ge oss ett medicinskt beslutsunderlag. Det kan tas fram genom att du först bedöms av en läkare eller genom att du skickar in en egen vårdbegäran.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 060-14 98 10 för att få en läkartid.

    Läs på 1177 om:

  • Om läkaren bedömer att du behöver lämna prov så får du komma till laboratoriet för provtagning.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 060-14 98 10

    Läs på 1177 om:

  • Vår rehabkoordinator kartlägger vilka rehabiliteringsbehov du har om du är eller riskerar att bli sjukskriven.

    Koordinatorn arbetar i ett rehabiliteringsteam i nära samarbete med din läkare, övrig rehabiliteringspersonal och handläggare från Försäkringskassan.

    Läs på 1177 om sjukskrivning.

    Koordinatorn arbetar i ett rehabiliteringsteam i nära samarbete med din läkare, övrig rehabiliteringspersonal och handläggare från Försäkringskassan.

    Kontakta koordinatorn via hälsocentralens e-tjänster eller ring 060-14 98 10.

  • Du kan vända dig till 1177 direkt Västernorrland oavsett var du bor eller vilken hälsocentral du tillhör. Du når den här digitala tjänsten via länken 1177 direkt Västernorrland eller via appen "Min vård Västernorrland" som finns att ladda ner via appstore eller google play.

    Öppettider 1177 direkt Västernorrland:
    Vardagar klockan 08.00-21.00
    lördag-söndag klockan 08.00–16.00. 

    Påbörja ditt ärende och svara på de förberedande frågorna när som helst under dygnet.

    Väntetider kan förekomma och övriga tider rekommenderar vi att du ringer telefonnummer 1177. Är det akut, ring 112!

    Till 1177 direkt Västernorrland

    Så fungerar det:

    • Först får du beskriva dina besvär, sedan kommer du få svara på några frågor. Det tar bara några minuter.
    • Vid behov får du chatta med en sjuksköterska. Hen läser igenom dina svar och skickar sedan ett sms när det är din tur.
    • Väntetid kan uppstå då ärenden prioriteras utifrån hur brådskande de bör tas om hand.
    • I vårdchatten får du medicinsk bedömning, råd och hjälp av sjuksköterska eller läkare.
    • Flera besökare tas om hand samtidigt så det kan dröja mellan meddelanden.
    • Om vårdchatten visar att du behöver ett digitalt videomöte så debiteras du via faktura. Se prisinformation, länk under "Läs mer".
    • Om du behöver en fysisk undersökning eller provtagning så hjälper vi dig.
    • Du kan påbörja ditt besök och svara på förberedande frågor om dina besvär när som helst under dygnet. 

    Appen Min vård Västernorrland

    Om du vill använda appen, ladda ner Min vård Västernorrland från Google Play eller App store. Via appen hittar du digital ingång till andra mottagningar inom Region Västernorrland.

    Vad krävs för att använda tjänsten

    Du behöver ett BankID, svenskt personnummer och en mobil, surfplatta eller dator med tillgång till internet. Du kan söka vård för dig själv eller för ditt barn från ett år och uppåt.

    Så hanterar vi dina personuppgifter

    När du söker vård digitalt dokumenteras det alltid i regionens journalsystem som vid vanliga besök i vården. Syftet är att din vård ska bli så bra som möjligt. Dina personuppgifter hanteras säkert eftersom inloggningen sker med bank-id.

    Hur hanteras personuppgifter i vården(1177.se)

Drop-In tider för PK-provtagning. Ni är välkomna på följande tider: Måndag-torsdag klockan 10:00-11:00.För provtagning övrig tid måste tid bokas, ring 060-14 98 10. Anmäl i receptionen när ni kommer!

Till toppen av sidan