Hälsocentralen Kramfors

Bruksgatan 12-14

Visa på kartaVägbeskrivning

Telefonnummer
Telefontider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag07.50–16.30
Tisdag07.50–16.30
Onsdag07.50–16.30
Torsdag07.50–16.30
Fredag07.50–16.30
LördagStängt
SöndagStängt
Växeltelefon

Öppettider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag08.00–16.30
Tisdag08.00–16.30
Onsdag08.00–16.30
Torsdag08.00–16.30
Fredag08.00–16.30
LördagStängt
SöndagStängt

Besöksadress:
Bruksgatan 12-14
Län, kommun:
Västernorrlands län, Kramfors
Postadress:
Bruksgatan 12-14, 872 30 Kramfors

Hälsocentralen Kramfors är en av Region Västernorrlands hälsocentraler. Hit kan du vända dig med alla frågor som rör din hälsa.Vi erbjuder dig hälso- och sjukvård av personal med bred kompetens och lång yrkeserfarenhet. Vi ger dig nära och trygg vård, oavsett var i livet du befinner dig.

Driftsform: Region

Välkommen till Hälsocentralen Kramfors!

För rådgivning eller tidsbokning, använd gärna våra e-tjänster eller ring oss på 0612-860 42. När du ringer får du en angiven tid då du blir uppringd.

När vi har stängt kan du ringa 1177 för att få råd. Då får du prata med en sjuksköterska som gör en medicinsk bedömning av dig och kan lotsa dig vidare till rätt vård.

  • Arbetsterapeuten kan hjälpa dig som på grund av skada eller sjukdom har nedsatt förmåga att klara dina dagliga aktiviteter. Du får en bedömning och kan få råd för en bättre vardag.

    Du kan få hjälp med:

    • Utprovning och förskrivning av tekniska hjälpmedel
    • Utprovning och tillverkning av ortoser eller handskenor
    • Handträning
    • Ergonomisk rådgivning
    • Råd och stöd för att få vardagen att fungera bättre

    Kontakta oss gärna via hälsocentralen, 0612-860 42, knappval 7.

    Läs på 1177 mer om:

  • På BVC får ditt barn regelbundna hälsoundersökningar av distriktssköterska och läkare. Du får också stöd och vägledning som förälder.
    Läs om barnets hälsa på 1177:

    Tema Barn och föräldrar

    BVC-sköterska finns på familjecentralen tillsammans med barnmorska, öppen förskola och kommunens socialtjänst.

  • Du kan vända dig till barnmorskan med frågor om preventivmedel och könssjukdomar, eller när du är gravid.

    Barnmorskan kommer från Barnmorskemottagning Kramfors och finns på familjecentralen. Kontakta mottagningen och boka en tid.

    Till Barnmorskemottagning Kramfors

    Vi erbjuder:

    • Graviditetskontroller
    • Gruppträffar i föräldrastöd
    • Preventivmedelsrådgivning
    • Provtagning och information om sexuellt överförbara sjukdomar
    • Gynekologisk cellprovskontroll för kvinnor i ålder från 23 till 60-64 år

    För rådgivning och tidsbokning ring 0612-860 19, vid receptförnyelse använd gärna barnmorskemottagningens e-tjänster.

  • Distriktssköterskan hjälper till med rådgivning, receptförnyelse och tidsbokning. Du får behandling och stöd inom områden som:

    Hälsocentralen har ett blodtrycksrum där du själv kan mäta blodtrycket i lugn och ro.

    Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0612-860 42. När du ringer oss så kommer en distriktssköterska att ta kontakt med dig på avtalad telefontid.

  • Våra familjeläkare är specialister inom allmänmedicin som hjälper dig med åkommor som inte kräver sjukhusvård. Här arbetar även läkare under specialistutbildning.

    Hos oss får du en kvalificerad medicinsk bedömning vid akuta, långvariga eller kroniska besvär. Läkarna undersöker, utreder och behandlar samt remitterar dig vid behov.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0612-860 42.

    Vid receptförnyelse använd gärna våra e-tjänster

  • Om du har besvär med smärta eller stelhet i muskler, leder och nerver ska du i första hand vända dig till fysioterapeut eller sjukgymnast. Fysioterapeut och sjukgymnast är samma yrke, fysioterapeut är den benämning som numer oftast används.

    Vi kan erbjuda träning både individuellt och i grupp, bassängträning, besök på mottagningen, ergonomiska bedömningar och rådgivning.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0612-860 42

    Läs på 1177 om:

    sjukgymnastik vid besvär i nacke, axlar och rygg

  • Vi kan hjälpa till med stöd och behandling om du vill ändra din livsstil.
    Du som fyller 40, 50 eller 60 år erbjuds kostnadsfri hälsoundersökning och hälsosamtal.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0612-860 42

    På 1177 kan du göra hälsotester eller läsa om alkohol, tobak, stress och återhämtning, sömn, mat, näring och motion. Du hittar det och mycket mer inom tema "Hälsa och livsstil"

    Hälsa och livsstil - 1177

  • Vi är ett psykosocialt team bestående av kurator och psykolog som arbetar med psykisk hälsa i nära samarbete med övrig personal på hälsocentralen. 

    Vårt uppdrag är att möta personer med lätt till medelsvår problematik, från 7 år och uppåt.

    Vid behov av kontakt med psykosociala teamet, ring: 0612- 860 42, knappval 5.

    Läs på 1177 om:

    Psykisk hälsa
    Depression
    Ångest
    Stress
    Till dig som har självmordstankar

  • Om läkaren eller sköterskan bedömer att du behöver lämna prov så får du komma till laboratoriet för provtagning.
    Kontakta oss via tel 0612 – 860 42

     


    Läs på 1177 om:

  • Vår rehabkoordinator kartlägger vilka rehabiliteringsbehov du har om du är eller riskerar att bli sjukskriven.

    Läs mer om sjukskrivning på 1177.

    Koordinatorn arbetar i ett rehabiliteringsteam i nära samarbete med din läkare, övrig rehabiliteringspersonal och handläggare från Försäkringskassan.

    Kontakta koordinatorn via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0612-860 88.
    Telefontid: måndag- torsdag 11-11:45

  • Du kan vända dig till 1177 direkt Västernorrland oavsett var du bor eller vilken hälsocentral du tillhör. Du når den här digitala tjänsten via länken 1177 direkt Västernorrland eller via appen "Min vård Västernorrland" som finns att ladda ner via appstore eller google play.

    Öppettider 1177 direkt Västernorrland:
    Vardagar klockan 08.00-21.00
    lördag-söndag klockan 08.00–16.00. 

    Påbörja ditt ärende och svara på de förberedande frågorna när som helst under dygnet.

    Väntetider kan förekomma och övriga tider rekommenderar vi att du ringer telefonnummer 1177. Är det akut, ring 112!

    Till 1177 direkt Västernorrland

    Så fungerar det:

    • Först får du beskriva dina besvär, sedan kommer du få svara på några frågor. Det tar bara några minuter.
    • Vid behov får du chatta med en sjuksköterska. Hen läser igenom dina svar och skickar sedan ett sms när det är din tur.
    • Väntetid kan uppstå då ärenden prioriteras utifrån hur brådskande de bör tas om hand.
    • I vårdchatten får du medicinsk bedömning, råd och hjälp av sjuksköterska eller läkare.
    • Flera besökare tas om hand samtidigt så det kan dröja mellan meddelanden.
    • Om vårdchatten visar att du behöver ett digitalt videomöte så debiteras du via faktura. Se prisinformation, länk under "Läs mer".
    • Om du behöver en fysisk undersökning eller provtagning så hjälper vi dig.
    • Du kan påbörja ditt besök och svara på förberedande frågor om dina besvär när som helst under dygnet. 

    Appen Min vård Västernorrland

    Om du vill använda appen, ladda ner Min vård Västernorrland från Google Play eller App store. Via appen hittar du digital ingång till andra mottagningar inom Region Västernorrland.

    Vad krävs för att använda tjänsten

    Du behöver ett BankID, svenskt personnummer och en mobil, surfplatta eller dator med tillgång till internet. Du kan söka vård för dig själv eller för ditt barn från ett år och uppåt.

    Så hanterar vi dina personuppgifter

    När du söker vård digitalt dokumenteras det alltid i regionens journalsystem som vid vanliga besök i vården. Syftet är att din vård ska bli så bra som möjligt. Dina personuppgifter hanteras säkert eftersom inloggningen sker med bank-id.

    Hur hanteras personuppgifter i vården(1177.se)

Till toppen av sidan