Vårdcentralen Skåre Karlstad


Onsdagen den 14 december har vårdcentralen Skåre stängt på grund av personalutbildning.

Vi hänvisar till övriga landstingsdrivna vårdcentraler i Karlstad.

1177.se

Nu har vi inte längre någon öppen mottagning för influensavaccination. Om du behöver vaccination ring och boka en tid hos distriktssköterska.

Från vecka 44 kommer våra telefontider att ändras till mån-fredag 8-9.30 och 13-13.30.

Använd gärna våra e-tjänster genom att logga in, du kan till exempel, av- och omboka tid, boka tid och förnya recept och hjälpmedel. Vid behov av rådgivning på kvällar, nätter och helger kan du ringa 1177.

Vi testar just nu digitalt vårdmöte, videomöte, prata med din vårdgivare om du vill veta mer.

Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • Av/omboka tid

  • Beställa journalkopior

  • Beställa tid

  • Beställ tid för resevaccination

  • Boka tid direkt

  • Förnya hjälpmedel

  • Förnya recept

  • Förnya recept på astmaläkemedel

  • Kontakta oss

  • Mina bokade tider, av/omboka direkt

  • Stöd och behandling

    Tjänsten är tillgänglig för dig som
    • har remiss

Telefonnummer och Öppettider

054-61 75 75
Telefontid idag:
08–09:30 , 13–14:30
Öppet idag:
08–17

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-fre 08–09:30
Mån-fre 13–14:30
Öppettider:
Mån-fre 08–17
Växeltelefon:
054-61 50 00

ADRESS

Besöksadress
Centrumvägen 8, Skåre
Län, kommun
Värmlands län
Postadress
Vårdcentralen Skåre
Box 8016
650 08 Karlstad
Vägbeskrivning

Busslinje 8 för lokaltrafik.

Vårt utbud

Astma/KOL-mottagning

Hos oss kan du som har astma eller kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL) få hjälp.

Hos oss finns möjlighet till utredning, behandling, råd och information om din sjukdom och dina läkemedel samt regelbunden uppföljning av din astma och KOL. Dessutom kan du få hjälp och stöd med kost, motion och att sluta röka.

På mottagningen arbetar personalen i team som består av specialutbildade läkare och specialistsjuksköterska. Vi har också ett nära samarbete med fysioterapeut.

Diabetesmottagning

Hos oss kan du som är vuxen och har diabetes typ 2 få hjälp. Vi vill tillsammans med dig hjälpa dig att minska riskfaktorer som övervikt, högt blodtryck, rökning och stress som ökar risken för att sjukdomen ska bli sämre.

Här arbetar personalen i team som består av specialutbildade läkare, specialistsjuksköterska och fotterapeut. Vi har också ett nära samarbete med dietist.

Dietistmottagning

Hos oss kan du som har behov av kostråd få hjälp. Hos oss han du få hjälp med kostrådgivning och kostbehandling individuellt och i grupp, både i preventivt syfte och vid kostrelaterade sjukdomar. Vid flera sjukdomstillstånd är kosten en viktig del av behandlingen. Sjukdom kan förebyggas genom förändring av ohälsosamma levnadsvanor, till exempel matvanor.

Här arbetar personalen i ett nära samarbete med vårdcentralens läkare och sjuksköterskor.

Dietisten tar emot patienter på remiss från läkare eller sjuksköterska.

Distriktssköterskemottagning

Till oss kan du vända dig med frågor om till exempel astma, KOL, diabetes, hypertoni, sårvård och vaccinationer. Vi erbjuder hjälp med bland annat blodtryckskontroller, att ta bort stygn, lägga om sår, utskrivning av läkemedel och vissa hjälpmedel, utredning och hjälp vid inkontinensproblem och även råd om kost och motion.

Vi arbetar med tidsbokade mottagningar, kontakta oss gärna och boka en tid.

Fotvårdsmottagning

Vid ditt planerade besök hos oss kan du få hjälp med medicinsk fotterapi. Behandlingen ska ske tillsammans med övrig vård, stöd, behandling och rehabilitering som du har behov av. Målgruppen är framför allt personer med diabetes.

Telefon: 054-61 75 88

Livsstilsmottagning

Hos oss kan du få hjälp att ändra dina levnadsvanor. Har du diabetes, högt blodtryck, höga blodsockervärden eller höga blodfetter är livsstilsprogrammet ett bra komplement till den medicinska behandlingen. 

Matvanor, rörelse, återhämtning och sömn har stor betydelse för hur du mår. Du ska leva med din kropp varje dag resten av livet. Det finns egentligen inte några måsten – det är bara du själv som kan välja stil på livet.

Först träffar du din läkare. Det är möjligt att du behöver läkemedelsbehandling, det är något ni diskuterar. Lika viktigt som att du får behandling med rätt läkemedel är det att du får god hjälp att påbörja din väg mot förbättrade levnadsvanor. Genom livsstilsprogrammet får du vid fem tillfällen inom ett år träffa en specialutbildad sjuksköterska. Sex månader senare erbjuds du ett uppföljningsbesök. Utifrån dina behov slussas du vidare till den hjälp du behöver.

Samtalsmottagning

Vid ditt planerade besök hos oss kan du få hjälp vid kris- och sorgereaktioner, depression, ångest, stress, sömnstörningar och relationsproblem. Vi hjälper till med bedömning, rådgivning, behandling och rehabilitering och gäller dig som är vuxen och inte behöver psykiatrisk specialistsjukvård.

Telefon: 054-61 75 53

Om oss

Välkommen till Vårdcentralen Skåre Karlstad

Till oss kan du vända dig med frågor och problem som rör din hälsa under livets alla skeden. Hos oss finner du läkare, distriktssköterskor och andra specialutbildade sjuksköterskor (bland annat inom diabetes, allergi, astma, KOL, inkontinens), barnmorskemottagning, barnavårdscentral samt tillgång till laboratorium.



Vi utreder och behandlar alla vanliga sjukdomar, symptom och lättare psykiska problem. Åtta av tio patienter får hela sin utredning och behandling hos oss. Vid behov remitterar vi dig vidare.


Enhetschef: Jennie Forsgren

054-617558

Läs mer på 1177 Vårdguiden

Driftsform:
Landsting/Region.

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Vårdcentralen Skåre Karlstad.

Telefon- & läkartillgänglighet

Läkarbesök inom sju dagar

Andel patienter som tas emot på läkarbesök inom sju dagar

100

Andel patienter som tas emot på läkarbesök inom sju dagar

Det aktuella värdet är
100%
Mätningen genomfördes
2016-04-04 - 2016-04-15

Källa: Väntetider i vården

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Delaktighet och involvering i primärvård

Andel patienter som upplevt sig delaktiga och involverade i sin vård vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Delaktighet och involvering.

73

Andel patienter som upplevt sig delaktiga och involverade i sin vård vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Delaktighet och involvering.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
73 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Emotionellt stöd i primärvård

Andel patienter som upplevt emotionellt stöd från personalen vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Emotionellt stöd.

80

Andel patienter som upplevt emotionellt stöd från personalen vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Emotionellt stöd.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
80 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Helhetsintryck av besök i primärvård

Andel patienter som anger att de har ett positivt helhetsintryck av besöket i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Helhetsintryck.

85

Andel patienter som anger att de har ett positivt helhetsintryck av besöket i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Helhetsintryck.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
85 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Information och kunskap i primärvård

Andel patienter som upplevt att de fått information och kunskap från personalen vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Information och kunskap.

71

Andel patienter som upplevt att de fått information och kunskap från personalen vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Information och kunskap.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
71 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Kontinuitet och koordinering i primärvård

Andel patienter som upplevt kontinuitet och koordinering i sin vård vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Kontinuitet och koordinering.

73

Andel patienter som upplevt kontinuitet och koordinering i sin vård vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Kontinuitet och koordinering.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
73 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Respekt och bemötande i primärvård

Andel patienter som upplevt bra bemötande och respekt i sin kontakt med primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Bemötande och respekt.

89

Andel patienter som upplevt bra bemötande och respekt i sin kontakt med primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Bemötande och respekt.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
89 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Tillgänglighet i primärvård

Andel patienter som upplevt vården som tillgänglig i sin kontakt med primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Tillgänglighet.

80

Andel patienter som upplevt vården som tillgänglig i sin kontakt med primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Tillgänglighet.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
80 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information