Nynäshamns Vårdcentral, Legevisitten Nynäshamn, Stockholms län

Öppettider

Idunvägen 1,Nynäshamns Sjukhus,NYNÄSHAMN

Om oss

Välkommen till Nynäshamns VårdCentral

HPV-vaccination

Med start den 1 februari 2012 kan flickor födda 1993 – 1998 gratis vaccinera sig mot HPV-virus som kan orsaka livmoderhalscancer. Från och med 1 januari 2013 kan även kvinnor upp till 26 år vaccinera sig gratis.

Läs mer om vaccinationen

Observera att eventuellt återbud måste göras senast 24 timmar innan bokad tid. Uteblivet besök kommer annars att debiteras med besöksavgiften. 

TBE-vaccination
Endast tidsbokning. 
Pris: Vuxen 350 kr och barn 300 kr

Provtagning (för våra listade patienter)
måndag-fredag kl 07:30-11:00 

Drop in läkarmottagning (för våra listade patienter)
måndag-fredag kl 8:15-11:00 samt kl 13:00-16:00, ingen tidsbokning. Läkarmottagning för lättare åkommor såsom urinvägsinfektioner, ont i hals eller öron, hosta.

Vi erbjuder även:
Äldremottagning (start 1 september 2016)
Waranmottagning
Diabetesmottagning
Psykosocial mottagning
Spirometri
24-timmars blodtrycksmätning
Astma/KOL mottagning
Livsstilsmottagning
Medicinsk fotsjukvård
BVC
Ungdomsmottagning
Mödravårdscentral


Välkommen till Nynäshamns vårdcentral!
Lättillgängligt på Nynäshamns sjukhus hittar du Nynäshamns vårdcentral med tillhörande husläkarmottagning, barnavårdscentral, mödravårdscentral och ungdomsmottagning. Här finns ett stort utbud av specialistkunskap och även tillgång till röntgen. 
Nynäshamns vårdcentral erbjuder hög tillgänglighet med goda öppettider och har drop-in under dagtid. Vi har även kvällsmottagning under vissa kvällar. Personalen har lång erfarenhet av primärvård och flertalet har arbetat på vårdcentralen under en lång tid. Nynäshamns vårdcentral har tre rymliga väntrum, vilket ger dig en lugn stund medan du väntar. Vi har en specialiserad mottagning för astma/KOL. Vi har även mottagningar inom diabetes, Waran, medicinsk fotvård, samt en livsstilsmottagning m.m.

Vid akuta sjukvårdsbehov då vårdcentralen har stängt hänvisar vi till:
Handens Närakut 
Dalarövägen 6 i Handen
Tel: 08-606 12 55Måndag - fredag kl 17:00 - 22:00
Lördag - söndag kl 08:00 - 22:00

1177/Vårdguiden - ring tel 1177  för rådgivning.

Äldremottagning -  för dig som är 75 år eller äldre

Från den 1 september 2016 är du som är 75 år eller äldre och listad hos oss är välkommen till vår Äldremottagning. Mottagningen har en direkttelefon för telefonrådgivning och tidsbokning. Här kan du som är 75 år eller äldre snabbt få en tid hos oss och besökets längd anpassas efter dina behov. Målet är att öka tillgängligheten och kontinuiteten för våra äldre patienter. Välkommen att kontakta Äldremottagningen för rådgivning och tidsbokning.

Telefonnummer till Äldremottagningen: 08 120 665 55
Telefontid till Äldremottagningen: måndag-fredag kl. 08:00-10:00

Kontakta innehållsansvarig

Ser du felaktiga uppgifter som gäller den här mottagningen? Var snäll och meddela oss det genom att fylla i formuläret nedan. Observera att vi här bara kan ta hand om synpunkter som rör innehållet på denna sida och har inte möjlighet att svara på medicinska frågor och avbokningar med mera.

På 1177.se finns tjänsten Ställ en anonym fråga, där du anonymt kan ställa frågor som rör din egen eller en anhörigs hälsa.

Du kan också ringa till 1177 Vårdguiden på telefon
(telefonnummer 1177). Har du akuta besvär bör du istället ringa 112.

Du har skrivit in en felaktig e-postadress

Fakta och omdömen

Fakta och omdömen för Nynäshamns VårdCentral

Telefon- och läkartillgänglighet

Lätt att nå på telefon

Andel telefonsamtal som besvaras samma dag

Uppgift saknas

Läkarbesök inom sju dagar

Andel patienter som tas emot på läkarbesök inom sju dagar

89%
89%

Andel patienter som tas emot på läkarbesök inom sju dagar

Mätningen genomfördes 2016-04-04 - 2016-04-15

Källa: Väntetider i vården

Generella patientomdömen

Delaktighet och involvering i primärvård

Andel patienter som upplevt sig delaktiga och involverade i sin vård vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Delaktighet och involvering

63%
63%

Delaktighet och involvering i primärvård - Andel patienter som upplevt sig delaktiga och involverade i sin vård vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Delaktighet och involvering

Patientenkäten genomfördes 2015

Den patientupplevda kvalitén är 63 av 100

Källa: Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting

Värden

Omdöme för mottagningen
63 av 100

Emotionellt stöd i primärvård

Andel patienter som upplevt emotionellt stöd från personalen vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Emotionellt stöd

64%
64%

Emotionellt stöd i primärvård - Andel patienter som upplevt emotionellt stöd från personalen vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Emotionellt stöd

Patientenkäten genomfördes 2015

Den patientupplevda kvalitén är 64 av 100

Källa: Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting

Värden

Omdöme för mottagningen
64 av 100

Helhetsintryck av besök i primärvård

Andel patienter som anger att de har ett positivt helhetsintryck av besöket i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Helhetsintryck

77%
77%

Helhetsintryck av besök i primärvård - Andel patienter som anger att de har ett positivt helhetsintryck av besöket i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Helhetsintryck

Patientenkäten genomfördes 2015

Den patientupplevda kvalitén är 77 av 100

Källa: Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting

Värden

Omdöme för mottagningen
77 av 100

Information och kunskap i primärvård

Andel patienter som upplevt att de fått information och kunskap från personalen vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Information och kunskap

66%
66%

Information och kunskap i primärvård - Andel patienter som upplevt att de fått information och kunskap från personalen vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Information och kunskap

Patientenkäten genomfördes 2015

Den patientupplevda kvalitén är 66 av 100

Källa: Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting

Värden

Omdöme för mottagningen
66 av 100

Kontinuitet och koordinering i primärvård

Andel patienter som upplevt kontinuitet och koordinering i sin vård vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Kontinuitet och koordinering

72%
72%

Kontinuitet och koordinering i primärvård - Andel patienter som upplevt kontinuitet och koordinering i sin vård vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Kontinuitet och koordinering

Patientenkäten genomfördes 2015

Den patientupplevda kvalitén är 72 av 100

Källa: Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting

Värden

Omdöme för mottagningen
72 av 100

Respekt och bemötande i primärvård

Andel patienter som upplevt bra bemötande och respekt i sin kontakt med primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Bemötande och respekt

79%
79%

Respekt och bemötande i primärvård - Andel patienter som upplevt bra bemötande och respekt i sin kontakt med primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Bemötande och respekt

Patientenkäten genomfördes 2015

Den patientupplevda kvalitén är 79 av 100

Källa: Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting

Värden

Omdöme för mottagningen
79 av 100

Tillgänglighet i primärvård

Andel patienter som upplevt vården som tillgänglig i sin kontakt med primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Tillgänglighet

84%
84%

Tillgänglighet i primärvård - Andel patienter som upplevt vården som tillgänglig i sin kontakt med primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Tillgänglighet

Patientenkäten genomfördes 2015

Den patientupplevda kvalitén är 84 av 100

Källa: Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting

Värden

Omdöme för mottagningen
84 av 100

Övriga kvalitetsmått

Inför en större händelse eller ett viktigt val kanske du som patient vill ha fördjupad information och statistik. Vår förhoppning är att kvalitetsmåtten ska hjälpa dig att fatta beslut kring din vård och bidra till att du känner dig trygg med ditt val.

Läs mer om vad kvalitetsmått är och hur de fungerar

Följer rekommenderade läkemedelsförskrivning (vårdcentral)

Läkemedelsförskrivning enligt Kloka listan

87%
87%

Läkemedelsförskrivning enligt Kloka listan

Det aktuella värdet är 87%

Undersökningen genomfördes 2014

Källa: Gemensam uppföljningsplattform, Stockholms läns landsting

Mätt blodsockret på diabetespatienter (vårdcentral)

Långtidssockerprov är ett blodprov som ger ett mått på hur blodsockerhalten har legat två till tre månader innan provtagningen. Om man har diabetes är det vanligt att man lämnar detta prov för att fortlöpande kontrollera att behandlingen fungerar bra

87,5%
87,5%

Långtidssockerprov är ett blodprov som ger ett mått på hur blodsockerhalten har legat två till tre månader innan provtagningen. Om man har diabetes är det vanligt att man lämnar detta prov för att fortlöpande kontrollera att behandlingen fungerar bra

Det aktuella värdet är 87,5%

Undersökningen genomfördes 2014

Källa: Gemensam uppföljningsplattform, Stockholms läns landsting

Telefontillgänglighet (vårdcentral)

Andel samtal som uppnår följande krav: Svar inom 1,5 minuter vid direktsvar utan växel, Svar inom 10 minuter vid köfunktion med väntetid, Att patienten blir uppringd inom 90 minuter vid återuppringningssystem

87,1%
87,1%

Andel samtal som uppnår följande krav: Svar inom 1,5 minuter vid direktsvar utan växel, Svar inom 10 minuter vid köfunktion med väntetid, Att patienten blir uppringd inom 90 minuter vid återuppringningssystem

Det aktuella värdet är 87,1%

Undersökningen genomfördes augusti 2016

Källa: Gemensam uppföljningsplattform, Stockholms läns landsting

Uppgift om albuminuri vid diabetes. Primärvård

Andel personer med diabetes där uppgift om albuminuri finns. Primärvård

9,9%
9,9%

Beskrivning

Om utsöndringen av proteinet albumin i urinen (äggviteutsöndring) överstiger vissa nivåer, kallas det mikro- respektive makroalbuminuri. Albuminuri är ett tecken på att diabetessjukdomen gett skador på njurarna och är en allvarlig riskfaktor för försämrad njurfunktion, högt blodtryck och hjärt-kärlsjukdom. Ju längre tid patienten haft diabetes, desto vanligare är förekomsten av mikro och makroalbuminuri. Blodtryckssänkande behandling kan häva albuminutsöndringen och därmed minska risken för hjärt-kärlkomplikationer. Att tillståndet är behandlingsbart gör det viktigt att följa förekomsten av albuminuri och därmed hitta de patienter som har hög risk.  Jämförelser mellan enheter och landsting/regioner bör göras med viss försiktighet eftersom deltagande i registret, och rapportering på enskilda frågor, skiljer sig åt mellan enheter och landsting/regioner. 

Källa:
Nationella diabetesregistret (NDR)

Granskare:
Ann-Marie Svensson

Nyckelord:
Diabetesvård, Primärvård

Värde

Eftersträvansvärt värde:
Högt

Mätvärdet avser tidsperioden: 2015/07/01 - 2015/09/30

Uppnått värde för mottagningen
9,9 av 100

Ögonbottenundersökning vid diabetes. Primärvård

Andel personer med diabetes som gjort ögonbottenundersökning någon gång under de senaste tre åren. Primärvård.

100%
96%
100%

Beskrivning

Personer med diabetes kan drabbas av synnedsättning på grund av skador på de små blodkärlen i ögonbotten och därmed skada på näthinnan, diabetesretinopati. Med regelbundna ögonbottenfotograferingar kan man tidigt upptäcka förändringar i ögonbottnarna. Tack vare laserbehandling är det färre personer med diabetes som blir blinda eller får synnedsättningar, men också kontroll av blodsockernivå och blodtryckssänkande behandling minskar risken för att utveckla kärlskador i ögonbotten. I Socialstyrelsens nationella riktlinjer rekommenderas ögonbottenundersökning var tredje år för typ 2 diabetes hos de som inte har ögonskador. Jämförelser mellan enheter och landsting/regioner bör göras med viss försiktighet eftersom deltagande i registret, och rapportering på enskilda frågor, skiljer sig åt mellan enheter och landsting/regioner. 

Målvärdesbeskrivning

Socialstyrelsen har som målnivå för en snarlikt definierad indikator angett en andel på lägst 96 procent. Socialstyrelsen fastställer målnivåer i nationella riktlinjer som hälso- och sjukvården bör sträva efter i behandlingen av personer med kroniska eller långvariga sjukdomar.

Källa:
Nationella diabetesregistret (NDR)

Granskare:
Ann-Marie Svensson

Nyckelord:
Målnivå Socialstyrelsen, Öppna jämförelser, Diabetesvård, Primärvård

Värde

Eftersträvansvärt värde:
Högt

Mätvärdet avser tidsperioden: 2015/07/01 - 2015/09/30

Uppnått värde för mottagningen
100 av 100
Nationellt målvärde
96 av 100

Fotundersökning vid diabetes. Primärvård.

Andel personer med diabetes som gjort fotundersökning det senaste året. Primärvård.

100%
99%
100%

Beskrivning

Personer med diabetes bör få sina fötter kontrollerade regelbundet, eftersom sjukdomen kan leda till allvarliga problem som svårläkta fotsår och infektioner samt fotdeformiteter. Det är viktigt att tidigt upptäcka fotdeformiteter, känselnedsättning och försämrad cirkulation för att då sätta in preventiv fotvård, ortopedtekniska behandlingar och kärlkirurgiska åtgärder som kan förhindra svårare komplikationer och amputationer. I Socialstyrelsens nationella riktlinjer rekommenderas att fotundersökning skall göras varje år. Jämförelser mellan enheter och landsting/regioner bör göras med viss försiktighet eftersom deltagande i registret, och rapportering på enskilda frågor, skiljer sig åt mellan enheter och landsting/regioner. 

Målvärdesbeskrivning

Socialstyrelsen har som målnivå för denna indikator angett en andel på lägst 99 procent. Socialstyrelsen fastställer målnivåer i nationella riktlinjer som hälso- och sjukvården bör sträva efter i behandlingen av personer med kroniska eller långvariga sjukdomar.

Källa:
Nationella diabetesregistret (NDR)

Granskare:
Ann-Marie Svensson

Nyckelord:
Målnivå Socialstyrelsen, Öppna jämförelser, Diabetesvård, Primärvård

Värde

Eftersträvansvärt värde:
Högt

Mätvärdet avser tidsperioden: 2015/07/01 - 2015/09/30

Uppnått värde för mottagningen
100 av 100
Nationellt målvärde
99 av 100
  • Av/omboka tid

  • Beställa tid

  • Förnya hjälpmedel

  • Förnya recept

  • Kontakta mig