Vårdcentralen Lomma


Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • 1. Boka tid online

  • 2. Av- omboka tid online

  • Av/omboka tid

  • Begär intyg

  • Beställ svar på provtagning

  • Förnya hjälpmedel

  • Förnya recept

  • Kontakta mig

  • Rådgivning

Telefonnummer och Öppettider

040-623 48 00
Telefontid idag:
Stängt
Öppet idag:
Stängt

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-fre 08–17
Öppettider:
Mån-fre 08–17

ADRESS

Besöksadress
Sandstensgatan 3, Lomma
Län, kommun
Skåne län, Lomma
Postadress
Vårdcentralen Lomma
Sandstensgatan 3
234 34 Lomma

Vårt utbud

Du får alltid först en medicinsk bedömning av legitimerad sjuksköterska antingen via telefon eller vid besök på mottagningen. Efter bedömning  får du råd eller tid till läkare eller annan vårdpersonal beroende på ditt behov av hälso- och sjukvård.

Arbetsterapeut

Efter en skada, operation eller sjukdom hjälper vi dig att klara av aktiviteter i din vardag så att du kan vara så självständig som du önskar. Du får hjälp med att hitta hjälpmedel och råd kring hur din närmaste omgivning kan anpassas efter dina behov. Vi ger också förebyggande stöd för att motverka ohälsa.

Astma, allergi och KOL

Du som har luftvägsallergi, astma eller KOL kan få hjälp med utredning, behandling och uppföljning av dina besvär. Vi utför bland annat allergitester och undersökningar med spirometer. Du kan också få hjälp med att använda inhalator eller att sluta röka.

Barnavårdscentral (BVC)

Hos oss hittar du även barnavårdscentral (BVC). Alla besök och undersökningar är gratis men du behöver lista ditt eller dina barn till barnavårdscentralen som du väljer att gå till.

Barnmorskemottagning (BMM)

Hos oss hittar du även barnmorskemottagning. Hit kommer du bland annat för cellprovtagning, mödrahälsovård under din graviditet eller för att testa dig för könssjukdomar.

Diabetes

Du som har diabetes eller misstänker att du har diabetes kan vända dig till oss. Vi hjälper dig med:

  • kontroller av blodsockervärden
  • livsstilsförändringar kring kost och motion
  • information och användning av hjälpmedel
  • justering och insättning av insulin
  • remiss till ögonbottenfotografering

Dietist

Dietisten hjälper dig att förändra kost- och matvanor för att förebygga, behandla och lindra sjukdomar. Bland annat kan du få hjälp vid:

  • besvär i mage och tarm
  • matallergier och intolerans mot gluten och laktos
  • försämrad aptit, ofrivillig viktnedgång och svårigheter att tugga eller svälja
  • diabetes och blodfettsrubbningar
  • övervikt och fetma

Distriktssköterska

Hos oss får du råd och hjälp med sjukdomar eller din hälsa i allmänhet. Vi hjälper dig bland annat med:

  • vård av sår och infektioner
  • recept på kostnadsfria hjälpmedel
  • råd och tips för egenvård och läkemedel
  • bedömning av hudproblem
  • blodtrycksmätning
  • vaccinationer

Inkontinens

Du som har problem med läckage eller att tömma blåsan är välkommen till oss för utredning och behandling. Inkontinensproblem kan uppstå av många olika anledningar, oavsett ålder, och det är viktigt att undersöka orsaken.

Levnadsvanor

 

Funderar du på att ändra några av dina levnadsvanor? Hos oss får du råd och tips om hur du kan komma igång med fysisk aktivitet eller förändra dina vanor kring mat, alkohol och tobak. Vi hjälper dig även att hantera stress och psykisk ohälsa.

Läkare

Hos oss träffar du läkare med breda kunskaper om de flesta problem som rör sjukdom och hälsa. Du eller ditt barn kan bland annat få hjälp med sjukdomar, skador, allergi, smärta, psykisk hälsa och levnadsvanor.

Om det behövs kan du få remiss till andra specialister inom vården.

Minnesutredning

Om du har problem med minnet, känner dig förvirrad eller har svårt att tänka under mer än en månad är det viktigt att utreda orsaken till dina besvär. Du och närstående är välkommen till oss för:

  • minnestest, blodprov och blodtryckskontroll
  • samtal och rådgivning kring minnesproblem och levnadssituation
  • stöd åt närstående till personer med demenssjukdom

Provtagning

Ta med giltig legitimation och remiss från din läkare. För ett säkrare resultat är det bra om du sitter ned och vilar i minst 15 minuter före provtagningen.

Om du ska fasta före provtagningen får du inte äta, röka eller snusa från klockan 22.00 dagen innan. Det går bra att dricka lite vatten.

Psykisk hälsa

När du behöver någon att prata med kan du få stöd och vägledning i livets alla situationer. Det kan handla om oväntade förändringar i ditt liv eller annat som skapar en obalans i din tillvaro. Du kan bland annat få hjälp med:

  • kriser och sorg
  • nedstämdhet
  • stress och oro
  • depression och ångest
  • sömnsvårigheter
  • fobier.

Resevaccination

Du som ska ut och resa är välkommen till oss för vaccinationer och råd om insektsskydd. Ta med ditt vaccinationskort för snabb bedömning av vilka vaccinationer som du behöver. Du kan bland annat få vaccin mot kolera, ETEC, hepatit A och B.

Sjukgymnastik

Om du behöver rehabilitering eller har besvär med din kropp kan du vända dig till oss. Tillsammans lägger vi upp en plan för hur du ska bli bättre. Du kan bland annat få hjälp med:

  • besvär i leder, muskler och senor
  • besvär på grund av stress, astma, KOL eller hjärtsjukdom
  • smärta och besvär på grund av graviditet eller ålder
  • yrsel och balanssvårigheter
  • träning- och idrottsskador
  • neurologiska sjukdomar

Unga vuxna

Med oss kan du prata om det som är viktigt för dig. Det kan gälla personliga problem, relationer eller frågor kring fysisk och psykisk hälsa.

I ett första samtal får du berätta om dina bekymmer. Därefter bestämmer vi tillsammans hur du vill gå vidare. Besöken hos oss är gratis.

Äldrevård

Du som är 75 år eller äldre är välkommen till våra specialister på äldrevård. Hos oss får du bland annat råd och hjälp med läkemedel, kostvanor och psykisk ohälsa. Om det behövs erbjuder vi även hembesök. När du ringer vårt direktnummer behöver du inte använda knappval

Om oss

Vårdcentralen Lomma

När du blir sjuk eller behöver råd om din hälsa kan du vända dig till oss. Här får du hjälp med de vanligaste sjukdomarna, psykisk ohälsa, hudproblem och olika skador. Du kan även få de vanligaste vaccinationerna, som till exempel mot influensa.


Behöver du hälso- och sjukvård av någon annan än oss på vårdcentralen hjälper vi dig vidare.


Läs mer på 1177 Vårdguiden

Driftsform:
Landsting/Region.

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Vårdcentralen Lomma.

Telefon- & läkartillgänglighet

Läkarbesök inom sju dagar

Andel patienter som tas emot på läkarbesök inom sju dagar

100 %

Andel patienter som tas emot på läkarbesök inom sju dagar

Det aktuella värdet är
100%
Mätningen genomfördes
2016-10-17 - 2016-10-28

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

85 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
85 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

81 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
81 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

76 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
76 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

78 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
78 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

93 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
93 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

88 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
88 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

86 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
86 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information