Mottagningens logotyp

Helgöppet vecka 47, 48, 49. Kl. 10.00 - 16.00.

Telefonnummer: 0280-49 84 23

Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • Av/omboka tid

  • Beställa journalkopior

  • Beställa tid

  • Förnya hjälpmedel

  • Förnya recept

  • Kontakta mig

  • Stöd och behandling

  • Bokning av telefontid

Telefonnummer och Öppettider

0280-49 84 00
Öppet idag:
08–16

Övriga tider och telefonnummer

Öppettider:
Mån-fre 08–16

ADRESS

Besöksadress
Centrumhuset Sälen By, Sälen
Län, kommun
Dalarnas län
Postadress
Vårdcentral Sälen
Centrumhuset Sälen By
780 67 Sälen

Vårt utbud

Välkommen till Vårdcentral Sälen. Här har vi följande utbud. Kontakta oss gärna via våra e-tjänster eller ring något av våra telefonnummer.

Barnavårdscentral

Vi erbjuder alla barn 0-6 år bedömning av barnets utveckling, amningsrådgivning till föräldrar, vaccinationer, hälsosamtal samt råd och stöd i ett aktivt föräldraskap.

Barnhälsovård är gratis.

Flyktinghälsa

Alla asylsökande och flyktingar erbjuds efter ankomst till Sverige ett hälsosamtal. Vid samtalet träffar du en sjuksköterska och vid behov är en auktoriserad tolk med. Vi samtalar om eventuellt tidigare sjukdomar och hälsoproblem och går igenom ditt behov av hälsokontroll, behandling, provtagning, vaccinationer och smittskydd. Samtalet är frivilligt och gratis.

Fjällmorskan med killmottagning (öppen vintersäsong)

Ungdomsverksamheten Morskan med killmottagning finns under vintersäsongen och riktar sig till säsongsanställd personal på fjällanläggningarna.

Verksamheten bedrivs dels i individuell form genom Morskanmottagningen i Tandådalens läkarmottagning, dels i form av Personalkvällar, dvs allmänna informationsmöten under trevliga förhållanden på fjällanläggningarna.Morskanmottagningen

Hit vänder du dig när:

  • Du funderar och vill prata om sex och samlevnad
  • Du behöver preventivmedel
  • Du har frågor kring din kropp
  • Du är orolig för könsjukdomar och vill ta prover
  • Du har frågor kring graviditet
  • Du vill tala med någon om personliga problem och existensiella frågor
  • Du tycker att droger börjar bli ett problem

Tidsbeställning via Sälens Vårdcentral

Du kan även komma till oss utan tidsbeställning men då kan du få vänta eftersom tidsbokade patienter går före.

Plats: Lindvallen, Söderåstorget (Express 303)

Fotvård

Du kan få hjälp med medicinsk fotvård efter remiss från läkare eller diabetessköterska. Bedömningen och behandlingen syftar till att minska risken för fotsår hos bland annat dig som är diabetiker.

iKBT

Du som har behov av kognitiv beteendeterapi (KBT) välja att ta del av behandlingen online via din vårdcentral. Internetbaserad KBT-behandling (iKBT) innebär att man arbetar med behandling via nätet till personer med problem som oro, ångest, stress, sömnproblem och depression.

För att bli aktuell för behandling måste du först träffa en samtalsterapeut som tillsammans med dig kommer fram till om iKBT behandling passar just dig samt vilket program som då skall genomföras. Under iKBT behandlingen sker regelbunden uppföljning av din samtalsterapeut via 1177.

Du kommer åt materialet via sin dator, surfplatta eller mobiltelefon när som helst på dygnet och kan repetera behandlingsavsnitt vid behov.

För mer information om internetbaserad KBT, kontakta din vårdcentral eller ring 1177.

Inkontinensmottagning

På inkontinensmottagningen utreder vi kvinnlig inkontinens. Har du problem med urinläckage, inkontinens, kan du få hjälp och stöd hos oss. Om behov finns görs därefter utprovning och uppföljning av inkontinenshjälpmedel.

Livsstilsmottagning

Livsstilsmottagningen är till för dig som vill förändra din livsstil. Vi utgår från dina egna mål och stödjer din motivation till förändring. Du får råd och stöd inom områden som kost, motion, stress, sömnsvårigheter, rökning och alkohol.

Läkarmottagning

Vid läkarmottagningen arbetar specialister inom allmänmedicin samt utbildningsläkare. Via vår sjukvårdsrådgivning erbjuds du tid samma dag vid brådskande behov samt längre fram för det som kan vänta lite. Tider erbjuds även för regelbundna kontroller vid kronisk sjukdom. Besök och telefontid bokas via sjukvårdsrådgivningen eller via våra e-tjänster.

Mödravårdscentral - Barnmorskemottagning

Vi erbjuder dig kontroller vid graviditet, preventivmedelsrådgivning, gynekologiska hälsokontroller och råd vid klimakteriebesvär. Vi erbjuder även utbildning till er som är blivande föräldrar.

Primärvårdsrehabilitering

Inom rehabilitering arbetar sjukgymnaster och arbetsterapeuter. Målet är att återvinna eller bibehålla bästa möjliga funktionsförmåga samt skapa goda villkor för ett självständigt liv och ett aktivt deltagande i samhällslivet.

Till oss kan du vända dig utan remiss vid besvär från muskler och leder. Vi arbetar med funktions- och aktivitetsbedömningar, behandling, träning. Vi förskriver även hjälpmedel för primärvårdens patienter.

Vad gäller hjälpmedelsutprovningar i hemmet och intyg för bostadsanpassningar hänvisas till arbetsterapeuter som arbetar inom kommunens hemsjukvård och rehabilitering.

Provtagning/Laboratorium

Vi hjälper dig med provtagning inför planerade besök och kontroller. Vid provtagning är det bra att sitta och vila en stund, det är därför du ofta får vänta lite innan vi ropar upp dig.

När du blivit hänvisad från lasarettet för provtagning hos oss anmäler du dig i receptionen varefter vi utför provtagningen. Dessa provtagningar kan du även få utförda via Laboratoriet Klinisk Kemi, Mora lasarett kl 07:30 - 10:30.

Receptförnyelse

1177 Vårdguidens e-tjänster ersätter den tidigare funktionen för receptförnyelse. Genom att logga in på 1177.se kan du förutom att förnya ditt recept även utföra ett antal andra tjänster, till exempel boka tid.

Du kan även lämna önskemål om receptförnyelse i receptionen på vårdcentralen (blanketter finns att tillgå i entrén).

Samtalsmottagning

Du kan vända dig till samtalsmottagningen när du har psykiska besvär och behöver stödjande och bearbetande samtal. Vi erbjuder även samtalsmottagning för barn och unga (se Relaterade mottagningar).

Vi erbjuder samtalsbehandling inom områden som depression, nedstämdhet, fobi, krisreaktion, oro, ångest, smärta, stress och sömnsvårigheter. Inom vissa områden erbjuder vi gruppbehandling.

Du som har behov av kognitiv beteendeterapi (KBT), se iKBT.

Sjuksköterskemottagning

Distriktssköterskor och sjuksköterskor har bred kompetens och kan se ditt behov i ett helhetsperspektiv.

Vi har egna mottagningar med bedömningar och behandlingar inom bland annat områden som hud, infektioner, ögon, öron, sårvård, omläggningar, vaccinationer, injektioner, förhöjt blodtryck med mera.

Sårmottagning

Sårmottagning för dig med sår nedom knät samt utprovning av kompressionsstrumpa klass 2 enligt ordination.

Tidsbokning, sjukvårdsrådgivning, återbud

Telefon: 0280-49 84 00
Telefontider vardagar: 07:00-16:00

Kontakta sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177 i första hand om du är i behov av rådgivning vid tillfällig sjukdom.

När vårdcentralen är stängd kontakta sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177.

I nödsituation kontakta 112.

Om oss

Välkommen till Vårdcentral Sälen

Till oss kan du vända dig med frågor och problem som rör din hälsa. Här träffar du allmänläkare och distriktssköterskor som är specialister på att utreda och behandla våra vanligaste sjukdomar.

Om du blir sjuk när vårdcentralen är stängd ska du i första hand kontakta Sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177 för vägledning.

Hos oss kan du till exempel få hjälp med infektioner, sårskador, högt blodtryck och psykiska besvär. Du kan också få stöd att sluta röka, ändra dina matvanor eller göra andra livsstilsförändringar.



Läs mer på 1177 Vårdguiden

Driftsform:
Landsting/Region.

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Vårdcentral Sälen.

Telefon- & läkartillgänglighet

Lätt att nå på telefon

Andel telefonsamtal som besvaras samma dag

100

Andel telefonsamtal som besvaras samma dag

Det aktuella värdet är
100%
Mätningen genomfördes
2016-09-01 - 2016-09-30

Källa: Väntetider i vården

Mer information Mindre information

Läkarbesök inom sju dagar

Andel patienter som tas emot på läkarbesök inom sju dagar

64

Andel patienter som tas emot på läkarbesök inom sju dagar

Det aktuella värdet är
64%
Mätningen genomfördes
2016-09-01 - 2016-09-30

Källa: Väntetider i vården

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Delaktighet och involvering i primärvård

Andel patienter som upplevt sig delaktiga och involverade i sin vård vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Delaktighet och involvering.

71

Andel patienter som upplevt sig delaktiga och involverade i sin vård vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Delaktighet och involvering.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
71 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Emotionellt stöd i primärvård

Andel patienter som upplevt emotionellt stöd från personalen vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Emotionellt stöd.

70

Andel patienter som upplevt emotionellt stöd från personalen vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Emotionellt stöd.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
70 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Helhetsintryck av besök i primärvård

Andel patienter som anger att de har ett positivt helhetsintryck av besöket i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Helhetsintryck.

79

Andel patienter som anger att de har ett positivt helhetsintryck av besöket i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Helhetsintryck.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
79 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Information och kunskap i primärvård

Andel patienter som upplevt att de fått information och kunskap från personalen vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Information och kunskap.

73

Andel patienter som upplevt att de fått information och kunskap från personalen vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Information och kunskap.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
73 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Kontinuitet och koordinering i primärvård

Andel patienter som upplevt kontinuitet och koordinering i sin vård vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Kontinuitet och koordinering.

56

Andel patienter som upplevt kontinuitet och koordinering i sin vård vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Kontinuitet och koordinering.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
56 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Respekt och bemötande i primärvård

Andel patienter som upplevt bra bemötande och respekt i sin kontakt med primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Bemötande och respekt.

87

Andel patienter som upplevt bra bemötande och respekt i sin kontakt med primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Bemötande och respekt.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
87 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Tillgänglighet i primärvård

Andel patienter som upplevt vården som tillgänglig i sin kontakt med primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Tillgänglighet.

81

Andel patienter som upplevt vården som tillgänglig i sin kontakt med primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Tillgänglighet.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
81 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information