Vårdcentral Norslund-Svärdsjö, Mottagning Norslund Falun, Dalarnas län

Logotyp

Öppettider

Kopparvägen 29, Falun

Om oss

Välkommen till Mottagning Norslund

Till oss kan du vända dig med frågor och problem som rör din hälsa. Här träffar du allmänläkare och distriktssköterskor som är specialister på att utreda och behandla våra vanligaste sjukdomar.

Om du blir sjuk när vårdcentralen är stängd ska du i första hand kontakta Sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177 för vägledning.

Hos oss kan du till exempel få hjälp med infektioner, sårskador, högt blodtryck och psykiska besvär. Du kan också få stöd att sluta röka, ändra dina matvanor eller göra andra livsstilsförändringar.

Driftsform: Landsting/Region

Så väljer du mottagning

Kontakta innehållsansvarig

Ser du felaktiga uppgifter som gäller den här mottagningen? Var snäll och meddela oss det genom att fylla i formuläret nedan. Observera att vi här bara kan ta hand om synpunkter som rör innehållet på denna sida och har inte möjlighet att svara på medicinska frågor och avbokningar med mera.

På 1177.se finns tjänsten Ställ en anonym fråga, där du anonymt kan ställa frågor som rör din egen eller en anhörigs hälsa.

Du kan också ringa till 1177 Vårdguiden på telefon
(telefonnummer 1177). Har du akuta besvär bör du istället ringa 112.

Du har skrivit in en felaktig e-postadress

Vårt utbud

  • Astma/KOL-mottagning
  • Barnavårdscentral
  • Diabetesmottagning
  • Flyktinghälsa
  • Fotvård
Mer om vårt utbud

Vårt utbud

Vårt utbud

Välkommen till Vårdcentral Norslund-Svärdsjö, Mottagning Norslund. Här har vi följande utbud. Kontakta oss gärna via våra e-tjänster eller ring något av våra telefonnummer.

Astma/KOL-mottagning

Om du har astma, allergi eller kronisk obstruktiv lungsjukdom, KOL, kan du få hjälp och stöd hos oss.

Barnavårdscentral

Vi erbjuder alla barn 0-6 år bedömning av barnets utveckling, amningsrådgivning till föräldrar, vaccinationer, hälsosamtal samt råd och stöd i ett aktivt föräldraskap.

Barnhälsovård är gratis.

Barnavårdscentralen finns på Familjecentralen Elsborg

Diabetesmottagning

Vi har mottagning för dig med diabetes samt förebyggande besök för dig med riskfaktorer för diabetes. Stor vikt läggs vid livsstilsfrågor gällande kost, fysisk aktivitet, tobak och alkohol. Vi erbjuder grupputbildning och ger information, uppföljning, kontroller och stöd till egenvård vid enskilda besök.

Flyktinghälsa

Alla asylsökande och flyktingar erbjuds efter ankomst till Sverige ett hälsosamtal. Vid samtalet träffar du en sjuksköterska och vid behov är en auktoriserad tolk med. Vi samtalar om eventuellt tidigare sjukdomar och hälsoproblem och går igenom ditt behov av hälsokontroll, behandling, provtagning, vaccinationer och smittskydd. Samtalet är frivilligt och gratis.

Fotvård

Du kan få hjälp med medicinsk fotvård efter remiss från läkare eller diabetessköterska. Bedömningen och behandlingen syftar till att minska risken för fotsår.

Jourmottagning

Om du blir sjuk när vårdcentralen är stängd ska du i första hand kontakta Sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177 för vägledning. Vårdcentralen har sin jourverksamhet förlagd till Vårdcentral Tisken. Undvik att åka till sjukhusens akutmottagningar utan föregående kontakt med Sjukvårdsrådgivningen.

Livsstilsmottagning

Livsstilsmottagningen är till för dig som vill förändra din livsstil. Vi utgår från dina egna mål och stödjer din motivation till förändring. Du får råd och stöd inom områden som kost, motion, stress, sömnsvårigheter, rökning och alkohol.

Läkarmottagning

Vid läkarmottagningen arbetar specialister inom allmänmedicin samt utbildningsläkare. Via vår sjukvårdsrådgivning erbjuds du tid samma dag vid brådskande behov samt längre fram för det som kan vänta lite. Tider erbjuds även för regelbundna kontroller vid kronisk sjukdom. Besök och telefontid bokas via sjukvårdsrådgivningen eller via våra e-tjänster.

Mödravårdscentral - barnmorskemottagning

Vi erbjuder dig kontroller vid graviditet, preventivmedelsrådgivning, gynekologiska hälsokontroller och råd vid klimakteriebesvär. Vi erbjuder även utbildning till er som är blivande föräldrar.

Mödravårdscentralen hittar du på Familjecentralen Elsborg

Primärvårdsrehabilitering

Inom rehabilitering arbetar sjukgymnaster och arbetsterapeuter. Målet är att återvinna eller bibehålla bästa möjliga funktionsförmåga samt skapa goda villkor för ett självständigt liv och ett aktivt deltagande i samhällslivet.

Till oss kan du vända dig utan remiss vid besvär från muskler och leder. Vi arbetar med funktions- och aktivitetsbedömningar, behandling, träning. Vi förskriver även hjälpmedel för primärvårdens patienter.

Vad gäller hjälpmedelsutprovningar i hemmet och intyg för bostadsanpassningar hänvisas till arbetsterapeuter som arbetar inom kommunens hemsjukvård och rehabilitering.

Rehabiliteringen hittar du på Primärvårdsrehab, en gemensam resurs för Faluns vårdcentraler.

Provtagning/Laboratorium

Vi hjälper dig med provtagning inför planerade besök och kontroller. Vid provtagning är det bra att sitta och vila en stund, det är därför du ofta får vänta lite innan vi ropar upp dig.

Ring för tidsbeställning måndag - torsdag 10:00-11:00
Telefon: 023-49 19 40

När du blivit hänvisad från lasarettet för provtagning hos oss anmäler du dig i receptionen varefter vi utför provtagningen. Dessa provtagningar kan du även få utförda via laboratoriet Klinisk kemi Ludvika lasarett, helgfri vardag Kl 07:15-09:00 och 09:30-14:00. Ingen tidbokning krävs, därför kan väntetider förekomma.

Receptförnyelse

1177 Vårdguidens e-tjänster ersätter den tidigare funktionen för receptförnyelse. Genom att logga in på 1177.se kan du förutom att förnya ditt recept även utföra ett antal andra tjänster, till exempel boka tid.

Du kan även lämna önskemål om receptförnyelse i receptionen (blanketter finns att tillgå i entrén).

Telefon: 023-49 19 10

Samtalsmottagning

Du kan vända dig till samtalsmottagningen när du har psykiska besvär och behöver stödjande och bearbetande samtal. Vi erbjuder även samtalsmottagning för barn och unga (se Relaterade mottagningar).

Vi erbjuder samtalsbehandling inom områden som depression, nedstämdhet, fobi, krisreaktion, oro, ångest, smärta, stress och sömnsvårigheter. Inom vissa områden erbjuder vi gruppbehandling.

Sjuksköterskemottagning

Distriktssköterskor och sjuksköterskor har bred kompetens och kan se ditt behov i ett helhetsperspektiv.

Vi har egna mottagningar med bedömningar och behandlingar inom bland annat områden som hud, infektioner, ögon, öron, sårvård, omläggningar, vaccinationer, injektioner, förhöjt blodtryck med mera.

Tidsbokning, sjukvårdsrådgivning, återbud

Telefon: 023-49 19 10
Telefontider vardagar: 07:00-16:00

Kontakta sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177 i första hand om du är i behov av rådgivning vid tillfällig sjukdom.

När vårdcentralen är stängd kontakta sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177.

I nödsituation kontakta 112.

Fakta och omdömen

Fakta och omdömen för Mottagning Norslund

Telefon- och läkartillgänglighet

Lätt att nå på telefon

Andel telefonsamtal som besvaras samma dag

95%
95%

Andel telefonsamtal som besvaras samma dag

Mätningen genomfördes 2016-04-04 - 2016-04-15

Källa: Väntetider i vården

Läkarbesök inom sju dagar

Andel patienter som tas emot på läkarbesök inom sju dagar

76%
76%

Andel patienter som tas emot på läkarbesök inom sju dagar

Mätningen genomfördes 2016-04-04 - 2016-04-15

Källa: Väntetider i vården

Generella patientomdömen

Delaktighet och involvering i primärvård

Andel patienter som upplevt sig delaktiga och involverade i sin vård vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Delaktighet och involvering

74%
74%

Delaktighet och involvering i primärvård - Andel patienter som upplevt sig delaktiga och involverade i sin vård vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Delaktighet och involvering

Patientenkäten genomfördes 2015

Den patientupplevda kvalitén är 74 av 100

Källa: Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting

Värden

Omdöme för mottagningen
74 av 100

Emotionellt stöd i primärvård

Andel patienter som upplevt emotionellt stöd från personalen vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Emotionellt stöd

69%
69%

Emotionellt stöd i primärvård - Andel patienter som upplevt emotionellt stöd från personalen vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Emotionellt stöd

Patientenkäten genomfördes 2015

Den patientupplevda kvalitén är 69 av 100

Källa: Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting

Värden

Omdöme för mottagningen
69 av 100

Helhetsintryck av besök i primärvård

Andel patienter som anger att de har ett positivt helhetsintryck av besöket i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Helhetsintryck

81%
81%

Helhetsintryck av besök i primärvård - Andel patienter som anger att de har ett positivt helhetsintryck av besöket i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Helhetsintryck

Patientenkäten genomfördes 2015

Den patientupplevda kvalitén är 81 av 100

Källa: Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting

Värden

Omdöme för mottagningen
81 av 100

Information och kunskap i primärvård

Andel patienter som upplevt att de fått information och kunskap från personalen vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Information och kunskap

74%
74%

Information och kunskap i primärvård - Andel patienter som upplevt att de fått information och kunskap från personalen vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Information och kunskap

Patientenkäten genomfördes 2015

Den patientupplevda kvalitén är 74 av 100

Källa: Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting

Värden

Omdöme för mottagningen
74 av 100

Kontinuitet och koordinering i primärvård

Andel patienter som upplevt kontinuitet och koordinering i sin vård vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Kontinuitet och koordinering

59%
59%

Kontinuitet och koordinering i primärvård - Andel patienter som upplevt kontinuitet och koordinering i sin vård vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Kontinuitet och koordinering

Patientenkäten genomfördes 2015

Den patientupplevda kvalitén är 59 av 100

Källa: Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting

Värden

Omdöme för mottagningen
59 av 100

Respekt och bemötande i primärvård

Andel patienter som upplevt bra bemötande och respekt i sin kontakt med primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Bemötande och respekt

86%
86%

Respekt och bemötande i primärvård - Andel patienter som upplevt bra bemötande och respekt i sin kontakt med primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Bemötande och respekt

Patientenkäten genomfördes 2015

Den patientupplevda kvalitén är 86 av 100

Källa: Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting

Värden

Omdöme för mottagningen
86 av 100

Tillgänglighet i primärvård

Andel patienter som upplevt vården som tillgänglig i sin kontakt med primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Tillgänglighet

86%
86%

Tillgänglighet i primärvård - Andel patienter som upplevt vården som tillgänglig i sin kontakt med primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Tillgänglighet

Patientenkäten genomfördes 2015

Den patientupplevda kvalitén är 86 av 100

Källa: Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting

Värden

Omdöme för mottagningen
86 av 100