Nackspärr

Vad kan man göra själv?

Vad kan man göra själv?

Går över av sig själv

Nackspärr innebär att man plötsligt får kramp i nackmusklerna, det gör ont och man blir stel i nacken. Krampen och smärtan gör att det blir svårt att röra på huvudet. Vanligtvis är det svårare åt ena hållet. När man försöker vrida på huvudet kan det göra mycket ont.

Ofta börjar besvären i samband med att man har gjort en häftig rörelse med huvudet eller att man har sovit i en obekväm ställning. Men andra gånger finns det ingen tydlig orsak. För de flesta går det onda i nacken över av sig själv inom ett par dagar eller en vecka.

Värme kan kännas skönt

Värme kan ofta minska värken. Man kan till exempel linda en halsduk runt halsen eller använda en värmedyna. Det finns också i handeln särskilda vete- eller kornkuddar som man värmer upp i mikron. En varm dusch eller ett varmt bad kan också kännas skönt och lindra smärtan.

Bra att röra på sig

Det är lätt att tro att kroppen läker bäst när den vilar, men kroppen trivs bra när den får röra på sig. Då ökar blodcirkulationen vilket påverkar hela kroppen positivt och läkningen går fortare. Man bör försöka undvika rörelser som gör ont, men annars kan man fortsätta att göra det man brukar göra.

Receptfria läkemedel kan hjälpa

För att lindra smärtan kan man ta receptfria smärtstillande medel. Man kan använda mediciner som innehåller paracetamol, till exempel Alvedon och Panodil, eller mediciner som innehåller ibuprofen, till exempel Ibumetin eller Ipren.

Om man är över 75 år, har någon hjärt-kärlsjukdom eller tidigare har haft magsår bör man använda paracetamol istället för ibuprofen eller liknande läkemedel, så kallade cox-hämmare.

Förebygg besvär med rörelser och bra kroppsställningar

Får man ofta besvär med nackspärr kan man försöka förebygga problem med nacken. Om man inte redan motionerar är det bra att på olika sätt försöka komma igång och röra på sig, till exempel promenera, gå stavgång eller gå på gympa. Man behöver bygga upp och stärka musklerna i nacken, magen och ryggen.

Det är viktigt att sitta eller stå i rätt ställning när man arbetar. Det samma gäller om man till exempel sitter och läser en längre stund. Det är också bra att ta regelbundna pauser och röra på sig.

En kudde och säng som känns bekväm kan också minska risken för nya besvär.

Man kan behöva kontakta vården

Man bör kontakta vårdcentralen om man inte har blivit bättre inom en vecka.

Om man i samband med smärtor i nacken blir svag och får domningar i ena armen eller handen, bör man kontakta vården så fort som möjligt. Det gäller också om man har mycket kraftiga smärtor i nacken.Om man är stel i nacken och samtidigt har feber och känner sig allmänpåverkad ska man också kontakta vårdcentral på en gång.

Det går alltid att ringa sjukvårdsrådgivningen på telefon 1177 för att få råd.

 
Fäll ihop
Senast uppdaterad:
2011-02-09
Skribent:

Elin Åkerblom, sjuksköterska, Stockholm

Redaktör:

Theresa Larsdotter, 1177 Vårdguiden

Granskare:

Bertil Marklund, läkare, professor i allmänmedicin, Vänersborg