Löparknä

Om du får löparknä har senan längs utsidan av knät blivit överbelastad. Det gör ont. En del kan få långvariga besvär men man blir oftast bra från löparknä.

Hur kan jag förebygga?

Det är vanligast att råka ut för löparknä om man löptränar mycket. Löpning i nerförsbackar och på sluttande underlag ökar risken för löparknä. Cykelträning och längdskidåkning kan också ge sådana besvär. Om du är längdskidåkare är det fristilsåkningen som kan ge besvär. Löparknä kan uppkomma om du börjar träna mer än vad kroppen är van vid.

Symtom

Om du har löparknä är det vanligt att det gör ont på utsidan av knät. Smärtan kan vara skärande. Den kommer under träningspasset och ökar efter hand. Besvären kan försvinna om du vilar några dagar, för att sedan återkomma vid nästa träningspass.

Behandling

Löparknä blir vanligtvis bra om du vilar några dagar och sedan tränar mer försiktigt än tidigare. Du kan behöva byta till en träningsform som inte belastar senan så mycket. Oftast behövs det inga läkemedel, men om du har mycket ont kan du ta receptfria värktabletter.

Behandling hos fysioterapeut, även kallad sjukgymnast, naprapat eller kiropraktor och stretchning av senan kan göra att besvären går över fortare.

Om du har svåra besvär kan du ibland få lindring av en kortisonspruta där det gör ont. I vissa fall kan senan behöva förlängas genom en operation.

 Här kan du se en film med instruktioner om hur du stretchar ett löparknä. Värm gärna upp innan med en promenad.

När ska du söka vård?

Om besvären inte går över kan du behöva kontakta en vårdcentral. Du kan också vända dig till en fysioterapeut, kiropraktor eller naprapat.

Du kan alltid ringa och få sjukvårdsrådgivning på telefonnummer 1177.

Senast uppdaterad:
2017-02-10
Redaktör:

Ernesto Martinez, 1177 Vårdguiden

Granskare:

Rikard Viberg, läkare, specialist i allmänmedicin, Stockholm

Fotograf:

Jenny Hallström, 1177 Vårdguiden

Teknisk producent:

Jenny Hallström, 1177 Vårdguiden