Benhinneinflammation

  • Illustration som visar en man som stretchar framsidan av underbenet.

    Det kan hjälpa att stretcha musklerna på framsidan av underbenet när man har benhinneinflammation.

    Mer information
    Illustration som visar en man som sitter och stretchar framsidan av underbenet.

    Det här är en stretchövning som kan lindra besvären från benhinnorna. Syftet är att töja musklerna på framsidan av underbenet. Sitt ner och lägg upp ena foten över knät och greppa foten med motsatt hand. Dra foten mot dig så att det stramar lite på framsidan av underbenet. Håll kvar i 30-60 sekunder och gör samma sak med det andra benet.

Allmänt

Om man har överbelastat underbenets muskler och skelett genom att till exempel springa eller gå mer än vanligt, kan benhinnorna där musklerna fäster göra ont.

Oftast blir man bra från benhinneinflammation på egen hand men ibland kan man behöva behandling. För att undvika långvariga besvär är det bra att göra något åt dem så fort som möjligt.

Symtom

Om man har benhinneinflammation brukar det oftast göra ont på insidan eller framsidan av smalbenet. Det är vanligt att benen känns stela när man ska upp och gå efter att man har suttit stilla en stund. De första stegen brukar göra ont, men när man gått ett tag känns det mindre. Om man har gått hela dagen kan man få en molande värk framåt kvällen.

Till en början har man ont efter att man har ansträngt sig, men fortsätter man att träna kommer smärtan också under själva aktiviteten.

Behandling

Man bör vila från den aktivitet som har utlöst besvären till dess att man inte längre har ont. Under tiden kan man motionera utan att belasta underbenen lika mycket, till exempel genom att cykla eller simma. Man kan också tänka på att ha stadiga och bra skor och ibland kan ett ortopediskt inlägg vara till hjälp.

Går besvären inte över på några veckor kan man pröva behandling hos sjukgymnast eller naprapat. 

Om man har svårare besvär, kan man ibland bli hjälpt av en operation. De flesta blir bra efteråt men det tar minst tre månader innan man kan vara fysiskt aktiv som vanligt igen.

När ska man söka vård?

Om man inte blir bra från besvären på egen hand kan man kontakta en sjukgymnast eller en vårdcentral.

 Du kan alltid ringa sjukvårdsrådgivningen på telefon 1177 för att få råd.

 
Skriv ut
Senast uppdaterad:
2012-03-28
Skribent:

Rikard Viberg, läkare, specialist i allmänmedicin, Stockholm.

Redaktör:

Ellinor Lundmark, 1177 Vårdguiden

Illustratör:

Lotta Persson, illustratör, Göteborg