Dricka lagom

Vinglas  och vattenglas på ett bord. En hand som greppar vattenglaset

Många förknippar ledighet och fest med alkohol. Andra kan ta sig ett glas även till vardags. Ju mer kunskap du har om alkohol och hur den påverkar kroppen, desto lättare kan det vara att välja sundare alkoholvanor.

De flesta vuxna dricker alkohol någon gång då och då. En del dricker mindre och fortsätter med det, andra dricker mer. Många olika saker påverkar våra vanor och vilket förhållande vi har till alkohol: vanor och traditioner vi vuxit upp med, umgängesformer bland vännerna, trender och hur vi själva reagerar när vi dricker. Alkohol i måttlig mängd i samband med god mat och fest är inte farligt. I större mängd får dock både hjärnan och resten av kroppen svårare att sköta sina uppgifter.

Så påverkas hjärnan

När alkoholen når hjärnan påverkas dina nervceller. Alkoholen aktiverar signalämnet dopamin som framkallar lustkänslor och du kan känna dig lite upprymd och mer avspänd. Hela det centrala nervsystemet bedövas, vilket gör att koordination och precision försämras. Ju mer du dricker, desto långsammare blir din reaktionsförmåga. Så småningom blir du trött. Det kan kännas som att du mår bättre när du druckit lite alkohol.

Hjärnan är mycket känsligare för enstaka stora doser alkohol än för regelbundna små. Därför tar den mer skada av en kraftig berusning på helgen, än av mindre doser utspridda över veckan.

Så reagerar kroppen

Hög alkoholkonsumtion under längre tid ökar risken för höga blodfetter och högt blodtryck. Levern är det organ som tar mest skada när du dricker stora mängder. Leverns uppgift är att sköta kroppens utrensning och det är huvudsakligen där alkoholen förbränns. Det blir svårare för levern att utföra sin uppgift ju mer du dricker. Dricker du för det mesta måttliga eller små mängder alkohol är risken för skador liten.
Hur snabbt förbränningen sker beror på om du är man eller kvinna, dagsformen, alkoholvana, kroppsbyggnad och var i eventuell menstruationscykel du befinner dig. Vad du har ätit och druckit under dagen och om du är trött påverkar naturligtvis också hur du reagerar.

Könshormoner påverkas

Dricker man regelbundet stora mängder alkohol under lång tid påverkas även de manliga och kvinnliga könshormonerna. Hos kvinnor kan halten av manligt könshormon öka samtidigt som halten av kvinnliga könshormoner sjunker. Män får lägre testosteronhalt redan vid en kraftig berusning.

Alkohol påverkar vikten

En annan sak är att alkoholhaltiga drycker innehåller mycket energi, många kalorier, utan att ge någon mättnadskänsla. Tvärtom stimuleras aptiten av alkohol. En måttligt aktiv vuxen kvinna förbrukar cirka 2 200 kcal per dygn och en man cirka 2 800 kcal per dygn. En dl rött vin ger till exempel cirka 80 kilokalorier, 1 dl sprit ger 222. Under en festmiddag är det därför inte omöjligt att dricka uppåt 1 000 - 2 000 kilokalorier, beroende på glasens storlek. Därför är det inte så svårt att förstå att stora mängder alkohol snabbt ökar energimängden och kan bidra till övervikt. Redan måttlig men regelbunden konsumtion påverkar din vikt.

Ökad tolerans en varningssignal

Ju mer och oftare du dricker, desto mer vänjer sig hjärnan vid alkohol. Om du märker att du tål mer och mer är det en klar varningssignal. Långvarig och hög alkoholkonsumtion påverkar i stort sett alla organ i hela kroppen. På längre sikt kan dock även mindre mängder orsaka problem med hälsan - om du börjar dricka allt oftare. Det finns ingen säker gräns för den som är rädd om hälsan.

Kvinnor och alkohol

Kvinnor tål generellt mycket mindre alkohol än män. Det beror på att kvinnor är mindre, förbränner alkohol långsammare och har andra hormoner.

Kvinnor reagerar annorlunda på alkohol:

  • Kvinnans hjärta och lever tål alkohol sämre.
  • Kvinnan har mindre av ett enzym som bryter ner alkohol i magsäcken.
  • Kvinnans kropp innehåller mer fett och mindre vatten. Eftersom alkohol späds ut i vatten får kvinnan snabbare högre koncentration av alkohol i kroppen.
  • Hormoner gör att en kvinna blir mer påverkad av alkohol före och under menstruationen.

En grov tumregel är att du som är kvinna som regel bara tål hälften så mycket alkohol som en man, såväl om man ser till direkt påverkan och berusningen som till hälsorisker på sikt.

Alkohol och bilkörning

De allra flesta vet att förmågan att köra bil blir rejält nedsatt när man druckit alkohol, även dagen efter, och avstår därför från att ge sig ut i trafiken. För egen och andras skull finns många anledningar att inte ta några risker. Hur du påverkas även av mindre mängder alkohol kan skifta från dag till dag beroende på hur du mår, vad du ätit och hur du sovit. Det kan vara svårt att avgöra var din gräns går.

När goda vanor blir dåliga

Var går gränsen mellan sunt och riskabelt när det gäller alkohol? Det är individuellt och gränsen kan variera med dagsformen. Så länge man behåller kontrollen och andra inte reagerar på ens beteende kan det vara svårt att själv se var gränserna går. Just för att alkohol är så accepterat i vårt samhälle är det oerhört lätt att det blir mer och oftare än vad kroppen mår bra av.

Ett förslag för att kroppen ska må bättre är till exempel att försöka varva alkohol med att dricka vartannat glas vatten eller alkoholfritt under en festkväll. Blir det många festliga helger i rad kanske en "vit" helg utan alkohol kan vara bra som återhämtning. Använd ditt förnuft och försök behålla kontrollen över dina vanor. Försök att vara rädd om hjärnan – och resten av kroppen.

Några fler tips om du vill begränsa ditt drickande:

  • Drick inte alkohol på fastande mage - effekten kan bli större än du tror.
  • Drick inte alkohol för att släcka törsten. Ha i stället alltid ett glas vatten till hands.
  • Drick lika mycket vatten som du dricker vin eller öl.
  • Välj ett alkoholsvagt öl om du även dricker snaps till maten.
  • Undvik att dricka alkohol efter midnatt.
  • Späd ut drinken med läsk/vatten innan den är slut.
  • Pröva alkoholfria alternativ. Det finns öl, vin och drinkar utan alkohol.

Rökning ökar alkoholsug

Om du är rökare kan du ha lite svårare att kontrollera din alkoholkonsumtion. Rökning ökar nämligen suget efter alkohol, samtidigt som alkoholen ökar röksuget. Därför kan ett rökstopp göra det lättare att minska på mängden alkohol eller sluta dricka helt om man behöver det. Då kan det handla om att ersätta både cigarett och alkohol med något. Om man ersätter cigaretten med vatten eller annan alkoholfri dryck får händerna något att hålla i och man har fortfarande något att föra till munnen.

Hjälp när du behöver

Kontakta din vårdcentral om du tycker att du har problem med alkohol eller rökning som är svåra att hantera på egen hand. Du kan också kontakta Alkohollinjen 020-84 44 48. Om du bestämt dig för att sluta röka kan du även få hjälp och stöd av 1177 Vårdguidens tjänst Rökfri.

Publicerad:
2013-05-25
Skribent och redaktör:

Ingrid Stjernström Roos, 1177 Vårdguiden

Granskare:

Peter Wennberg, docent i psykologi, Beroendecentrum Stockholm

Fotograf:

Åsa Grindal, 1177 Vårdguiden